, Forbes Staff

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Lideri |
|

Cine va fi următorul Steve Jobs?

tudor_next_steve.jpg
Şcolile de antreprenoriat pentru copii au devenit o modă, dar, dincolo de acest mic „defect”, ele îi învaţă pe cei mici lecţii importante, pe care chiar unii dintre cei mai mari oameni de afaceri ar fi vrut să le ştie.

Cum ştii că eşti un bun om de afaceri? Atunci când business-ul tău, care este chiar o şcoală de antreprenoriat, funcţionează, iar antreprenori de succes îşi trimit copiii să le dai lecţii. Claudia Suhov (28 de ani) a conceput împreună cu partenerul său Andrei Ştefan o şcoală care îl caută pe următorul Steve Jobs. Programul „Juniori în afaceri” din cadrul „Next Steve” e, de fapt, un pretext pentru a dezvolta la copiii între 6 şi 12 ani abilităţi de comunicare şi un anume simţ al realităţii, util indiferent de viitoarea profesie. De exemplu, copiii învaţă să facă cumpărături în mod responsabil, cu un buget prestabilit, să lucreze în echipă şi să vândă un produs creat de ei. „Juniori în afaceri” are deja un an şi 400 de copii au trecut prin acest program al Next Steve.

„E cel mai inovator program pe care l-am făcut”, spune Claudia. Copii între 6 si 13 ani îmbină în patru ore activităţile creative cu simularea unei afaceri. Ei merg la cumpărături pe echipe, cu un buget de 30 de lei şi o listă pe care o stabilesc singuri în funcţie de ce vor să vândă ulterior. După ce concep un afiş de promovare, ei trebuie să convingă trecătorii să le cumpere produsele – coşuri de fructe, limonadă, prăjituri. „Copiii au ocazia să îşi antreneze abilităţile de comunicare, nu neapărat pe cele de a face bani”, observă co-fondatoarea Next Steve.

Învăţarea prin joacă, bazată pe inteligenţa emoţională, pare mai potrivită în cazul antreprenoriatului, decât în alte domenii. Cu atât mai mult cu cât e vorba de viitoare generaţii, care vor trăi într-o lume din ce în ce mai competitivă. Utilitatea şcolii de antreprenoriat pentru copii este probabil cel mai bine înţeleasă de oamenii care au dezvoltat o afacere prin forţe proprii. Ei sunt cei care vor să transmită copiilor ideea că banii se fac prin muncă. „Educaţia antreprenorială este o modă, dar şi o nevoie, pentru că în România sistemul de învăţământ este foarte teoretic şi nu te pregăteşte pentru viaţă”, explică Claudia. „Părinţii care îşi aduc copiii la noi au trecut ei înşişi prin asta şi înţeleg această nevoie. Ba chiar observ copii mult mai bine educaţi în cazul copiiilor de antreprenori (în comparaţie cu cei de „corporatişti”) şi îi respect pentru asta. Poate şi faptul că merg la grădiniţe sau şcoli particulare contează”, adaugă Claudia.

„Juniori în Afaceri” va trece curând la o etapă superioară şi va implica elevii de-a lungul unui an întreg, fiindcă educaţia de acest tip nu poate avea cu adevărat efect decât pe termen lung. Copiii vor putea astfel să înveţe inclusiv noţiuni de IT, să joace mai multe roluri, de la ospătari, la vânzători şi să facă mai multe activităţi practice.

„Next Steve” însuşi poate fi luat drept o lecţie de afaceri. Claudia a început cu 50 de euro pentru domeniul de site şi 600 de lei pentru sala în care făcea primele cursuri: lecturi cu Moş Crăciun şi educaţie nonformală. Anul trecut ea şi partenerul său Andrei au câştigat o competiţie, Junior Achievement (vezi pagina 26), şi au fost premiaţi de BCR cu titlul de Compania Anului 2012, iar anul acesta au obţinut o finanţare de 15.000 de euro de la omul de afaceri Orlando Szasz, în cadrul programului de televiziune Arena Leilor. „La început poţi face multe cu sume mici, mai ales dacă ai contacte. Recomand tuturor să înceapă cu minime cheltuieli, pentru a-şi da apoi seama dacă există potenţial pentru următorul nivel”.

Next Steve organizează şi traininguri, cursuri, evaluări, tabere de aventură şi evenimente de edutainment. La fiecare eveniment, Next Steve a oferit un loc copiilor defavorizaţi, pentru că, spune Claudia, „dezvoltarea pe termen lung este mai ales pentru cei care nu îşi vor permite să plece din ţară, cum vor face, poate, ceilalţi”.

Citiţi mai multe în ediţia curentă a Forbes România, Back To School, apărută pe 9 septembrie la chioşcuri. Click aici pentru a vedea ce contine.


EXITCARD

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.
*

Comentarii