Cautare




, Contributor

SmallBusiness |
|

Atelierul de Pânză, afacerea care pune oamenii pe primul loc

Atelierul de Pânză este o întreprindere socială unde se confecţionează manual produse din bumbac 100% netratat, neînălbit şi nevopsit.
Foto credits kerucov.ro (5)

Ne-am obişnuit ca lumea afacerilor din ziua de azi să fie o cursă în care de multe ori se lasă principiile morale la o parte şi în care scopul final este maximizarea profitului. Acest lucru, deşi în general valabil, nu se aplică şi la Atelierul de Pânză. Din cei 11 angajaţi la atelier, patru sunt persoane cu dizabilităţi care lucrează de la domiciliu şi încă trei sunt persoane cu probleme sociale. „Nu suntem un business obişnuit pentru că la finalul zilei nu ne interesează profitul, obiectivele noastre sunt altele. Vrem să păstrăm locurile de muncă pentru o durată cât mai mare şi chiar să le creştem”, ne povesteşte Teia Gavrilescu. Ea precizează că în România doar 5% din persoanele cu dizabilităţi ajung să aibă un loc de muncă şi că o foarte mică pondere din acestea ajung în unităţi protejate, restul de obicei intrând în concurenţă directă pe piaţa muncii.

Atelierul de Pânză a luat naştere cu ajutorul unui grant în valoare de 5.000 de euro de la fundaţia Bodyshop şi al lui Iulian Ifrim, un antreprenor care a crezut în această idee. Cu toate astea, nu a fost deloc uşor la început. „Vânzările de produse au fost mult timp sub cheltuielile din proiect şi atunci a trebuit să completăm cifra de afaceri cu sume din grant. Anul trecut, după cinci ani, am reuşit pentru prima dată să depăşim pragul de rentabilitate şi să avem avem 3% profit”, spune Teia Gavrilescu.

Deşi trendul a fost unul crescător, încă se întâlnesc obstacole pentru că un business social este mult mai complicat decât unul obişnuit. „Ai tot soiul de frâne de care în mod normal nu te-ai lovi. Pentru este foarte greu pentru că avem şi partea de mediu pe care trebuie să o respectăm, trebuie să producem mereu folosind doar ţesături naturale, bumbac 100% neînălbit, nevopsit şi netratat, care trebuie adus de la distanţe minime. Astfel, e normal ca produsele noastre să fie mai scumpe pentru că sunt multe alte lucruri în spatele proiectului.”

Deşi România nu este de departe un mediu ideal pentru afacerile de tip social, Teia Gavrilescu ar vrea ca în cinci ani Atelierul să se dezvolte şi astfel să aibă o mică fabrică. „Afacerile sociale ar trebui să se dezvolte şi să fie nişte business-uri care să conteze, să avem mici fabrici cu 50-70 de angajaţi pentru a creşte şi numărul de beneficiari”, precizează aceasta. În ceea ce priveşte mediul, Atelierul se duce tot mai mult în direcţia producerii folosind deşeuri textile, anul trecut având 5% din producţie care provine din deşeuri textie. „Vrem să creştem acest procent pentru că ţine de o direcţie cu adevărat sustenabilă.”

Firmele pot colabora cu afacerile sociale şi este în avantajul tuturor, mai sugerează ea, mărturisind că foarte puţine firme fac acest lucru. „Ne-am dori să ajungem la cât mai multe companii, să comunicăm beneficiile unei colaborări cu o unitate protejată. Jumătate din firme nu folosesc facilitatea sponsorizării. Dacă ai profit, plăteşti 16% impozit la stat. Din acest impozit poţi să dai 20% către cauze sociale şi de mediu, de ce tu ca firmă care produci profit nu faci pasul acesta care nu te costă absolut nimic?”, se întreabă Teia Gavrilescu.

Nu lipsesc momentele dificile. De obicei, din ofertele primite, sub 10% se şi concretizează cu toate că întotdeauna clienţii sunt informaţi de beneficii. „E un business social, există valoare de mediu adăugată produslui şi de asemenea există valoare socială.” Deşi este o piaţă relativ nouă şi în creştere, lumea în România începe să fie din ce în ce mai deschisă către astfel de proiecte. Mai mult la nivel de consumator final decât de companii, ce-i drept. „În companii nu există disponibilitatea de a înţelege tipul acesta de business, e mult prea complicat pentru un om care face profit de dragul profitului să înţeleagă că unii fac business pentru a atinge alte obiective”.

Sfatul pentru cei care vor să iniţieze o astfel de afacere este să fie foarte perseverenţi şi să fie convinşi că asta este ceea ce vor să facă. „E mult mai simplu să faci un business de oricare alt gen fără să ai ceva social în spate. Trebuie să fii convins că vrei să schimbi lumea.” La nivel de business, este bine să îţi faci temele înainte şi să analizezi grupul ţintă de clienţi. De asemenea, este bine să începi cu banii jos, fie că sunt personali sau că provin de la o finanţare, a ţinut să precizeze Teia Gavrilescu.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii