, Forbes Staff

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Sănătate |
|

Turism de viitor

shutterstock_146127974

Când destinația este sănătatea, agenția de turism funcționează altfel. O afacere care vrea să ajute, dar și o oportunitate de business, mai ales când sistemul medical național are lipsuri.

Turismul medical a existat dintotdeauna, cel puțin acolo unde trecerea graniței nu a fost o problemă politică sau financiară. Motivația nu ține întotdeauna de îmbinarea plăcutului cu utilul, deoarece de multe ori pacienţii aleg să se trateze în străinătate din lipsă de încredere în sistemul medical de acasă. În plus, „sunt şi cazuri când medicii din România, pe care îi lăudăm, nu au aparatura sau logistica necesară”, susține managing directorul agenţiei Seytour, Răzvan Nacea.  Astfel încât, deşi promovează și  spitale și clinici din România pentru pacienții străini, mai ales în cazul anumitor specializări (stomatologie, de exemplu), activitatea cea mai importantă a agenţiilor de turism medical rămâne cea legată de trimiterea românilor la tratament în afara țării.

Răzvan Nacea a pus bazele unei afaceri în domeniu în 2009, după ce, alături de familie, a trecut printr-o experiență neplăcută, care a presupus cunoașterea mai multor spitale din țară și din străinătate,  de stat şi private.  Astfel, afacerea s-a dovedit un «efect secundar» într-o agenție de turism fondată de familie, care exista pe piață de la începutul anilor ‘90.  Seytour a trimis în 2013 peste 40 de pacienți  români în străinătate. Cifrele nu sunt mari, dacă se consideră că, la nivel naţional, cel puţin 10.000 de pacienţi pleacă să se trateze în alte țări. Cele mai solicitate sunt pachetele de verificări medicale la clinici private din Austria și Germania, intervențiile oftalmologice  în Ungaria, operațiile de cataractă și astigmatism, tratamentele de recuperare sportivă sau după diferite traume sau accidente, după spusele lui Nacea. Preţurile sunt relativ accesibile, dacă se ia în considerare raportul preţ-calitate, adaugă Nacea. De pildă, o operație de cataractă în Ungaria, într-un spital de stat costă aproximativ 800 de euro, preț care include operația realizată de şeful de secţie,  costurile de cazare (rezervă proprie), masă, asistenţă permanentă, translator român și materialul folosit în operație (cristalin american). Destinațiile „preferate” de români  sunt, de obicei, Ungaria, Turcia, Austria, Germania , Israel, dar alegerea se face împreună cu agenția după o expertiză atentă a cazului medical, a istoricului și în urma discuției cu medicii.

În ultima vreme, Europa Centrală atrage din ce în ce mai mulți turiști-pacienți, chiar și americani și canadieni, scria ediţia americană a Forbes. Printre țările preferate de aceștia sunt Ungaria, Polonia, Cehia și Letonia și nu doar pentru turismul de tip spa, ci și pentru proceduri serioase ca operații de inimă. Și europenii preferă aproximativ aceleași țări, cu Ungaria, Polonia, Belgia în primele trei, urmate de Spania și Cehia, potrivit unui studiu din 2012, citat de ediția americană a revistei.

Nacea a preluat conceptul de consultanță în turism medical din Statele Unite unde a petrecut o perioadă pentru a afla cum „să-i ajute pe români să fie mai sănătoşi”. El spune că  cifra de afaceri a companiei a fost în continuă creştere de la an la an, în 2013 ajungând la aproximativ 500.000 de euro. În schimb, nu vorbește despre profit, ci despre investiţii . „Ţinând cont că este un business relativ nou în România, această investiţie se va amortiza mai greu, mai ales că am deschis birouri partenere şi în străinătate”, adaugă el. Anul acesta Seytour, care are ca partener strategic o companie elvețiană, va deschide un nou birou în Italia, lângă Veneția, şi cel mai mare birou al său, cu propriul centru operațional în Dubai. Seytour are birouri în SUA, Marea Britanie și parteneri în Elveția, China, Asia de Sud Est.  Agenţia, care are  patru departamente ( turism& evenimente, turism medical, consultanţă educaţională şi management hotelier de tip elveţian), deține și un birou francizat la Ploiești și se află în discuții pentru alte birouri în Târgoviște, Galaţi, Arad și Iași. Printre cele mai scumpe pachete ale Seytour se numără cele care presupun operații de chirurgie estetică și plastică în destinații exotice sau cele de spa şi relaxare şi detoxifiere în destinaţii precum Turcia, Cuba, Republica Dominicană sau Mexic. În aceste cazuri pachetele variază între 3.000 şi 4.000 de euro/persoană pentru un sejur de minim două săptămâni, dar includ cazare într-o staţiune cinci stele special concepută pentru programe de detoxifiere, bilet de avion şi transfer de la/la aeroport.

Banii sau viaţa. Dar cei mai mulţi români aleg un tratament în afara ţării pentru că au afecţiuni grave. Tratamentele se împart pe de o parte în cele planificate, dacă serviciul este inclus în pachetul de bază din România, dar nu este disponibil destul de rapid aici; pe de altă parte, pe cheltuiala proprie, urmând ca asiguraţii să primească decontarea prin CNAS (la nivelul tarifelor româneşti). Prin directiva 24/2011 a CE, intrată în vigoare la finalul lui 2013, pacienţii români pot primi asistenţă medicală în orice stat membru al UE, beneficiind de rambursarea parţială a costurilor. Practic, însă, acesta este un avantaj doar pentru cei care au venituri peste medie.  Dacă un pacient  român se operează la spital străin, iar costul este mai mare decât cel din țară, atunci statul român îi va deconta doar suma care l-ar fi costat aici. Mai mult, pacientul este nevoit să plătească întregul tratament din buzunar înainte de întoarcerea în țară, pentru ca mai apoi să se adreseze asigurătorului, ca să își poată recupera o parte din suma cheltuită. Rămâne de văzut cum va funcționa această directivă în favoarea cetățenilor români cu venituri medii și mici, mai ales în condițiile în care  unele spitale europene nu au mai fost plătite la timp. Datoria României faţă de instituţii medicale din cinci ţări europene era la finalul lui 2013 de 585 de milioane de lei.

Pramod Goel, fondatorul PlacidWay, companie americană activă în industria de turism medical în lume, spune că majoritatea românilor aleg tratamentul în străinătate pentru proceduri complicate pentru care accesul sau disponibilitatea sunt limitate în țară. Aceste proceduri includ tratamente pentru cancer, operații cardiace complicate pentru afecțiuni grave, transplant de organe, operații ortopedice și la coloana vertebrală, printre altele.  Unii dintre românii cu venituri mari călătoresc în Europa de vest și pentru a beneficia de proceduri nedecontate, cum ar fi operațiile cosmetice sau proceduri pentru fertilitate. „Încetul cu încetul, românii au început să aibă în vedere și tratamentele pentru afecțiuni cronice cu celule stem, pe măsură ce informațiile și popularitatea acestor proceduri inovatoare au crescut”, adaugă Goel.

Sub îndrumarea unui coordonator, fiecare pacient are libertatea de a alege centrul de tratament, doctorul, planul de tratament, destinația, în funcție de bugetul de care dispune și de nevoi.  Cei mai mulți aleg Turcia, Germania, Austria și Israel pentru tratamente medicale de specialitate.

Pacienții companiei americane PlacidWay sunt majoritatea cu venit mediu, cei mai mulți cu vârste cuprinse între 30 și 60 de ani și caută tratamente de specialitate pentru afecțiuni grave, precum operații pe cord, sau programe de wellness de natură preventivă. Suma medie cheltuită pentru o procedură  este de 5.400 de dolari, dar cifrele se bazează pe analizele globale care includ proceduri de toate tipurile, în specializări diverse și suma poate varia, la fel ca și locația sau furnizorul.

PlacidWay este o companie privată de turism medical cu o prezență globală în peste 30 de țări și cu o rețea de peste 250 de furnizori de servicii medicale în lume și un portofoliu de peste 800 de pachete de tratament, începând de la operații pe cord, operații cosmetice la terapii cu celule stem în 30 de țări. Goel a semnat cartea „Medical Tourism: From Cottage Industry to Corporate World“.

Reţeta orientală. Nu mai este un secret faptul că din ce în ce mai mulți români se tratează în Turcia: în 2013, au fost peste 6.000, conform unor date furnizate de instituţii medicale locale. Numărul pacienţilor români care s-au tratat în cadrul spitalelor Acibadem a fost  cu 60% mai mare decât cel de anul trecut, ajungând la 1.800, declara  Ebru Dorman-Deputy General Manager Acibadem Healthcare Group în cadrul Forum-ului de Investiţii Româno-Turce de la Ankara. Cu aceştia a ales să colaboreze Denisa Popa, care a înfiinţat o agenţie de turism medical în plină criză. „Am ales Turcia, pentru că se află acum în posesia a numeroase facilităţi de sănătate, ocupând o poziţie de top în regiune în ceea ce priveşte sectorul serviciilor medicale. Sectorul medical din această țară a avut o creștere absolut spectaculoasă în ultimii ani, atât calitativă, cât și cantitativă”, spune Denisa Popa, proprietara Travel Medical.

Firma sa a apărut în 2010, în plină criză, după ce, cu câțiva ani înainte, Denisa Popa căutase soluții medicale în străinătate. A renunțat deci la munca într-o companie multinațională (Oracle) pentru a ajuta români să se trateze în condiții optime. „Investiția materială nu a fost semnificativă și s-a recuperat. Acum suntem în faza de dezvoltare, ceea ce presupune noi investiții, poate mai mari decât cea inițială. Investiţia semnificativă a fost în materialul uman, instruire şi  comunicare”, spune ea.

Travel Medical lucrează mai ales cu grupul medical Acibadem, lanț de spitale care acoperă toată Turcia, dar și cu anumite spitale private din România. „În cazul unui tratament efectuat în străinătate, este important ca distanța dintre țări să nu fie una foarte mare, să se poată parcurge şi  cu maşina, iar cu avionul să poţi ajunge într-un timp relativ scurt”, consideră Popa.

Reprezentanta Travel Medical spune că lucrează cu pacienți din toate categoriile sociale, iar uneori nu prețul mai mic este criteriul de selecție, ci intervențiile chirurgicale minim invazive care au ca avantaj un timp mai scurt al tratamentului, o recuperare mult mai rapidă  și o suferință considerabil redusă. Principalul avantaj al turismului medical este, până la urmă,  acela de a oferi toate serviciile în același pachet (întocmirea dosarului medical, traduceri de documente, programări, investigații, cazare, bilete de avion, transfer, însoțire).  Pe de altă parte, garantarea unui serviciu de calitate atrage, de asemenea, pacienții.

Investigaţiile şi tratamentele medicale de care beneficiază pacienţii români ajunşi în Turcia acoperă o gamă largă –de la o simplă consultație, care costă în jur de 120-160 euro sau de un pachet «check-up» (control) care costă în jur de 600 de euro, la tratamente complexe şi costisitoare, cum ar fi transplantul de ficat care depășește 100.000 de dolari.  În Turcia, serviciile complementare (transfer, transport pe toată perioada şederii, traducere, însoţire permanentă) sunt în multe spitale gratuite pentru pacienţii internaţionali. Agenția mai are grijă să îi asigure pacientului (tot cu titlu gratuit) transportul (mașină cu şofer) și un translator, serviciu esențial, chiar dacă ambele părți vorbesc engleza. Preţurile sunt negociate de către agenție, iar pacientul ajunge astfel la costuri considerabil mai mici, pentru că agenția nu este plătită de  către pacienţi, în acest caz, ci de către unitățile medicale.

Travel Medical nu este singurul reprezentant Acibadem în România, dar ei susțin că au trimis cei mai mulţi pacienţi către această instituţie în 2012 şi 2013, fără a da o proporţie exactă.  „La Acibadem au fost, în 2013, aproximativ 150 de pacienţi români pe lună, o parte dintre ei fiind clienţii noștri”, spune Popa. Pe lângă Acibadem, pacienții din România mai aleg să meargă în unități precum Florence Nightingale, Liv Hospital, Medical Park sau Ethica Health Group, Estepera (pentru zona de medicină estetică și reparatorie ).

Aflați ce alte articole cuprinde ediția specială Forbes Healthcare

Citiți ediția specială Forbes Healthcare și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.


Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

Comentarii

Nu există comentarii