Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Televiziuni de buzunar

Sunt televiziuni cu audiențe care nu depășesc numărul de locatari dintr-un bloc din cartierul bucureștean Titan. Și aceste televiziuni au dreptul la... viață! Nu deranjează pe nimeni.
Petre_Barbu.jpg

Analiza unui sondaj de audiență începe, firesc, cu cei care sunt în fruntea topului. În cazul sondajelor de audiență TV, toate privirile se îndreaptă automat spre ratingurile Pro TV, Antena 1, Kanal D. Sunt cele mai mari televiziuni din România, cu ratinguri punctuale ce depășesc chiar și un milion de telespectatori pe minut. Clienții publicitari și agențiile de media își încep discuțiile privind stabilirea planului de comunicare cu aceste televiziuni. Știrile din presă, care abordează astfel de subiecte, vorbesc numai despre vârfurile de audiență ale celor „mari”. Mai mult, aceste televiziuni și-au făcut un obicei de a-și promova performanțele prin comunicate de presă, în care anunță că un anumit program a fost lider de audiență în „seara precedentă”, fără să uite să precizeze și „minutul de aur”, adică ora la care s-a înregistrat cel mai mare număr de telespectatori. O acțiune de Public Relations, pe care presa o preia ca atare. Niciodată nu vom da peste un comunicat în care o televiziune să anunțe că nu știu care program al său a avut un rating de 1.200 de persoane! Cât o stradă din Tecuci, cât un sat din Câmpia Dunării! Ar fi absurd să te lauzi cu astfel de ratinguri… microscopice.

Dar și televiziunile cu audiențe mici și foarte mici au dreptul la… viață. Este trecut în Constituția României dreptul la libera exprimare! Așa încât, chiar dacă audiența acestora suferă, televiziunile mici trăiesc, funcționează, își plătesc cotizația la ARMA, societatea care patronează măsurătorile de audiență TV, și speră că, într-o zi, vor da lovitura, lăudându-se în comunicate de PR, cu ratinguri de… milioane. În realitate, acest lucru nu se va întâmpla niciodată. Ratingul mic va rămâne întotdeauna… mic într-o piață TV controlată de cei mari și puternici.

În luna noiembrie 2017, la nivel național, au fost 18 televiziuni care au avut audiențe de sub 10.000 de telespectatori pe minut (toată ziua), conform măsurătorilor Kantar Media. Cele 18 televiziuni au avut o cotă cumulată de piață de 2% (dintr-un total de 62 de stații, cuprinse în sondaj). Adică, 2% dintre românii care s-au uitat în noiembrie la televizor au urmărit cel puțin un program din cele 18. De precizat că Pro TV, liderul pieței TV, a avut o cotă de piață de 19,1%.

În urban, unde concurența este mai mare, au fost 30 de televiziuni cu o medie de audiență sub 10.000 de persoane. Adică jumătate dintre televiziunile cuprinse în sondaj n-au reușit să atragă o populație mai mare decât a orașului Băicoi (17.000 de locuitori). Cota de piață a celor 30 de televiziuni a fost de 6%, cam cât a avut România TV (6,34%), a cincea televiziune în urban, în luna noiembrie.

Revenind la sondajul de audiență națională, topul televiziunilor mici este „dominat” de canalul DaVinci Learning, recent intrat în sistemul de măsurare a audienței TV, care difuzează documentare cu profil educativ, destinate copiilor și adolescenților. DaVinci Learning a avut o medie de 1.000 de telespectatori pe minut. Cu un rating general de 2.000 de telespectatori pe minut se pot lăuda televiziunile (de buzunar) TV Neptun (generalistă), AXN Black (filme), E! Entertainment (monden), H!t Music (muzică) și Nașul TV (generalistă).

Dar să revenim la acest top, în lectura normală, cu cei mai puternici în frunte! Primele cinci televiziuni cu cele mai mari ratinguri – Pro TV, Antena 1, Kanal D, România TV și Antena 3 – au avut o cotă cumulată de piață de 52,76%. Astfel, se poate constata cât de concentrat este consumul de televiziune în România. Mai mult de jumătate dintre telespectatorii lunii noiembrie au urmărit cel puțin un program de la aceste televiziuni: trei de divertisment și două canale de știri.

Antena TV Group, care operează licențele televiziunilor familiei Dan Voiculescu – Antena 1, Antena 3, Antena Stars, Happy Channel și ZU TV, a avut o cotă de piață de 21,96% la nivel național. Grupul concurent, Pro TV SRL, controlat de compania CME, format din televiziunile Pro TV, Pro Cinema, Pro 2 (Acasă TV), Pro Gold și Pro X (Sport.ro), a înregistrat o cotă de piață de 23,13%. Între aceste două grupuri de televiziune se duce lupta pentru rating și pentru marile bugete de publicitate. Ce pică printre „degetele” acestora, ajunge pe mesele televiziunilor mici.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii