Cautare




, Staff

Sănătate |
|

Momentul perfect

Ce ingrediente conține rețeta pentru o afacere cu suplimente alimentare naturale de milioane de euro?
092 core Secom1

Sesizând oportunitatea unei piețe noi, în 1997, familia Costea s-a hotărât să își transforme businessul pe care îl avea de șase ani în domeniul auto într-unul dintre primele magazine cu profil naturist din România, datorită poziționării acestuia lângă Spitalul Militar Central din București.

Ulterior, acesta s-a transformat într-un centru de consultanță naturopată (terapie cu produse provenite din surse naturale), în cadrul căruia un medic recomandă pacienților suplimente alimentare pe baza analizelor medicale.

„Noi le recomandăm pacienților suplimente alimentare ca tratament complementar, acesta a fost principiul pe care am mers de la început și este unul dintre cele mai importante în businessul nostru. Nu recomandăm soluții alternative, noi aplicăm principiul de medicină integrativă, care presupune că un pacient trebuie să aibă acces, să cunoască și să poată folosi toate principiile medicinei, și cea alopată, adică cea din sistemul de sănătate clasic, dar și terapiile complementare. Noi oferim soluții de terapii complementare pe bază de suplimente alimentare”, spune Andrei Costea, fiul celor care au pus bazele Secom.

Pentru că problemele cu care se confruntau pacienții care pășeau în magazin la vremea respectivă erau din ce în ce mai complexe, în 2003, familia Costea s-a hotărât să studieze piața internațională de suplimente alimentare naturale pentru a-și extinde gama de produse. Astfel, un an mai târziu, Secom a început să importe suplimente alimentare din Statele Unite ale Americii.

Odată cu această decizie, frâiele afacerii Secom au fost preluate de Andrei și Lucia Costea, el fiind de profesie inginer, iar ea, profesor de limba germană, ambii având atunci 21 de ani. Produsele Secom sunt importate din Statele Unite ale Americii, fiind cea mai dezvoltată piață de suplimente alimentare naturale, explică Andrei Costea.

„Nu am renunțat complet la a studia alte zone pe parcursul timpului când am avut nevoie de produse de nișă, dar, surprinzător, nu am reușit să găsim ceva la fel de competitiv ca produsele din SUA. Nu a fost tocmai ușor, la vremea respectivă când spuneam că suntem din România, știau că e ceva mic lângă Germania. Cu toate că aveam cele mai stricte condiții de plată și colaborare, tot exista un scepticism care a necesitat timp pentru a-l îndepărta, indiferent de modul în care ne-am fi purtat. (…) Aparent, perseverența a fost o calitate care ne-a ajutat să ajungem aici și nu cred că vom renunța niciodată la o manifesta”.

Acum, Secom are în portofoliu 250 de produse, 11 branduri și opt furnizori, având ca activitate importul, distribuția și comercializarea suplimentelor alimentare naturale. Cele mai căutate game de produse sunt cele pentru copii, spune Andrei Costea. Pentru că businessul creștea, soții Costea au început, în 2008, colaborarea cu lanțurile de farmacii. În același an, au dezvoltat toate departamentele Secom.

Următorul pas

Decizia de a înființa lanțul de magazine Secom a venit în 2013, în timp ce principalul punct de vânzare a rămas centrul de consultanță naturopată, care este condus în continuare de mama lui Andrei Costea. Linia principală de business a Secom este, însă, importul de suplimente alimentare. Produsele Secom se găsesc în peste 8.000 de farmacii și magazine cu profil naturist și în cele 13 magazine Secom din marile orașe din țară. Ținta este de a ajunge la 50 de magazine în orașele principale ale țării, adăugând două-trei unități anual. Investiția într-un magazin Secom se ridică la 30.000-35.000 de euro, însă poate ajunge și la 50.000 de euro, în funcție de dimensiunea spațiului și amenajări.

În 2016, compania a avut o cifră de afaceri de 73,6 milioane de lei (peste 16 milioane de euro), în creștere cu 34% față de anul precedent, în timp ce profitul a fost de 10,5 milioane de lei, arată datele de la Ministerul Finanțelor. Pentru 2017, Andrei Costea estimează o cifră de afaceri de 20 de milioane de euro. Secom a ajuns la 170 de angajați și vizează extinderea echipei. Totuși, o provocare semnificativă pentru companie o reprezintă fluctuația mai mare a angajaților din departamentul de vânzări.

Ca motiv de îngrijorare pentru afacerea sa, antreprenorul menționează incertitudinea legislației din domeniul suplimentelor alimentare, iar cele trei principii care ar trebui promovate pentru ca mediul de afaceri să fie mai credibil sunt integritatea, dorința de dezvoltare permanentă și perseverența.

„Cea mai importantă componentă strategică pentru Guvern ar fi colaborarea interinstituțională. Ca și într-o companie, fără o comunicare bună între departamente, lucrurile nu funcționează. Putem să avem cele mai bune competențe la nivel individual, dacă nu suntem o echipă, degeaba le avem. Ne confruntăm foarte des cu ping pong-ul dintre cele două mari instituții care controlează zona noastră, Ministerul Agriculturii și al Sănătății. Eu consider că așteptările pe care noi le avem sunt mult mai simple decât se crede. Noi, cei din industrie, suntem deschiși la discuții.”

Cele mai importante lecții de business pe care Andrei Costea le-a învățat în cei 14 ani de experiență sunt dorința de a învăța continuu, importanța relației cu angajații și partenerii și stabilirea unor planuri și obiective clare care să ofere o direcție strategică afacerii.

O piață neclară, dar în creștere 

De-a lungul timpului, Andrei Costea s-a confruntat, în businessul său, cu „problemele clasice ale antreprenoriatului românesc”. „Principala zonă de care ne-am lovit a fost cea legislativă din domeniul nostru. La început, practica de import a suplimentelor alimentare nu s-a dezvoltat în același ritm cu alte industrii post-Revoluție. De aceea, toată legislația, toate structurile și fluxurile de avizare și de monitorizare a produselor erau încă în definire. Acest lucru poate reprezenta atât un avantaj, cât și un dezavantaj. În cazul nostru a fost un dezavantaj, care se vede astăzi. Nu este o piață extrem de bine reglementată, sunt extraordinar de multe produse pe piață și poate, din păcate, acesta este motivul pentru care opinia despre terapiile complementare nu este tocmai bună”, spune el.

De altfel, acesta consideră că procesul de avizare și de promovare a suplimentelor alimentare necesită mai multă strictețe. În acest sens, obiectivele companiei sunt de a educa, transparentiza și facilita informațiile legate de suplimentele alimentare pe care le primesc consumatorii.„Noi am încercat, indiferent de flexibilitatea pe care legea o acordă, să ne menținem un standard care să fie la fel de aplicabil chiar și la un nivel mai strict de reglementare a legislației”, adaugă acesta.

Piața suplimentelor alimentare naturale din România este dinamică și a ajuns la o valoare de 300 de milioane de euro, fiind pe un trend ascendent, datorat schimbării comportamentului consumatorilor, care sunt mai deschiși către un stil de viață sănătos, spune Andrei Costea. Secom se luptă cu nume precum Wave Pharma, Zdrovit sau Walmark, având o cotă de piață de 6%.

Familia, ingredientul-cheie în business?

Deși Secom este o afacere de familie, antreprenorul consideră că acest tip de business poate avea atât avantaje, cât și dezavantaje. „Cred că sunt situații în care afacerile de familie pot funcționa, cum este situația noastră, dar mai degrabă cred că ponderea înclină spre cele care nu funcționează bine. Cred că succesul ține foarte mult de personalitatea membrilor implicați în acea afacere și de felul în care se completează. În cazul nostru, afacerea de familie funcționează destul de bine, suntem diferiți și ne completăm foarte bine. Cu trecerea timpului ne-am structurat foarte bine activitatea și avem arii definite de care ne ocupăm. Deciziile mari de business le luăm împreună, însă activitatea noastră este complementară. Afacerile de familie pot avea plusuri, dar în egală măsură pot avea și minusuri. Cred că trebuie să acordăm atenție ambelor perspective.”

El nu are în plan să vândă afacerea Secom și ar vrea să rămână implicat cât mai mult timp în cadrul acesteia. În următorii cinci-zece ani, Andrei Costea se concentrează pe extinderea portofoliului de produse și țintește ca Secom să devină numărul unu pe piața de suplimente alimentare din România.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii