Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Radiourile s-au lipit de urechile românilor

Ultimul raport de audiență radio, care acoperă perioada 24 aprilie – 13 august 2017, reprezintă o veste bună pentru oamenii care muncesc în aceste companii de media: a crescut audiența.  
072 corebusiness radio

Sezonul cald este favorabil consumului de radio spre deosebire de televiziune. În perioada vacanțelor, oamenii sunt mai dispuși să asculte programe de radio, fie la volan, fie pe terase, fie pe plaje. Astfel, audiența radiourilor crește în aceste luni spre deosebire de sezonul rece, când televiziunile revin la putere. Totuși, comparativ cu anii precedenți, audiența generală de pe piața radio, în această vară, a crescut, în ciuda scăderii populației României.

Pe targetul comercial (populație urbană, cu vârste între 18 și 49 de ani), raportul realizat de IMAS și Mercury Research, sub egida Asociației pentru Radio Audiență (ARA), arată că, zilnic, în medie, 3.993.000 de români au ascultat un post de radio. Cifra este mai mare cu 109.100 de persoane față de valul de măsurători din vara anului 2016. Este o creștere substanțială, care încurajează piața de radio din România și reprezintă o oportunitate pentru investitorii în publicitate, mai ales că acest target comercial este foarte prețuit de clienții publicitari. Radioul rămâne, în continuare, o sursă de divertisment și informații, mai mult divertisment!, pentru români.

Ierarhia pe targetul comercial arată că audiența este disputată de trei rețele de radio: Kiss FM, Radio ZU și Europa FM. Kiss FM a avut o medie zilnică de 995.600 de orășeni și o cotă de piață (timp de ascultate) de 13,5%. (Cota de piață reprezintă procentul din timpul total de ascultare pe piața radio alocat unui program.) Numărul de ascultători de la Kiss FM a crescut cu 38.000 față de vara trecută. Radio ZU a înregistrat o creștere de 9.500 de persoane, având un daily reach de 857.500 de orășeni și o cotă de piață de 12,5%. Europa FM a pierdut 38.600 de ascultători, dar deține o cotă de piață confortabilă de 10,2% și un daily reach de 597.000 de orășeni.

O poziție foarte bună este ocupată de Virgin Radio (fostul Radio 21), care a câștigat 59.900 de ascultători față de vara 2016, dar are o cotă de 4,5%, pentru că timpul de ascultare este mai mic decât în cazul radiourilor din fruntea topului.

Radioul de stat România Actualități continuă să sufere de aceeași „boală” pe targetul comercial, având audiențe mai mici în comparație cu stațiile comerciale. Ocupă locul opt în top, cu o medie zilnică de 313.200 de ascultători, în scădere cu 28.100 de persoane față de vara anului 2016. Cota de piață este de 5,2%. De altfel, toate stațiile Societății Române de Radiodifuziune sunt în criză de ascultători pe targetul comercial: România Cultural (80.500), Radio Craiova (68.700), Radio Iași (41.100), Radio Timișoara (31.700) și Radio Constanța (9.500).

Canalul Digi FM, deținut de RCS&RDS, a obținut cea mai mare creștere de pe piața radio a numărului de ascultători față de valul de măsurători din 2016: 80.900. Media zilnică este de 322.400, peste România Actualități și Magic FM, ocupând locul șase în top, în „coasta” fratelui său din grup, Pro FM.

Raportul de audiență ARA relevă un fenomen care câștigă teren în România: consumul de radio pe internet. Circa 1.102.500 de persoane din targetul comercial au ascultat zilnic un post de radio pe care nu-l pot identifica. Această incapacitate ține de lipsa de atenție a ascultătorilor (au uitat ce-au ascultat!), dar relevă și că acest segment consumă programe pe internet, care nu sunt neapărat branduri consacrate. La aceștia se adaugă și cei care ascultă accidental radio, pe terase ori în microbuze, și nu sunt atenți la programe. Numărul celor care nu au putut nominaliza ce program radio au ascultat a crescut față de vara trecut cu 182.200. (Să fi crescut atât de tare numărul oamenilor care suferă de amnezie?)

Raportul de audiență ARA arată că audiențele au crescut și pe celelalte segmente principale de populație. La nivel național, numărul de ascultători pe zi a crescut, în această vară, cu 226.500 de români, ajungând la o medie de 11,57 milioane de persoane. La nivel urban, creșterea a fost de 71.300 de persoane. În schimb, în București, numărul de persoane a scăzut cu 52.100, ajungând la o medie de 1.244.100 ascultători pe zi.

 

Ierarhia pe targetul comercial arată că audiența este disputată de trei rețele de radio: Kiss FM, Radio ZU și Europa FM

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii