Cautare




, Contributor

|
|

Moștenire de familie

Afacerile de familie românești se apropie de transferul către a doua generație. Vor face față provocărilor?
afaceri de familie_528498538

O realitate interesantă, care să ne pună pe gânduri, ne arată că, în perioade economice favorabile, afacerile de familie nu își iau așa mult avânt precum celelalte tipuri de afaceri, dar în perioade de criză economică, acestea înregistrează mai des performanțe financiare decât afacerile non-familiale.  Concluzia este culeasă dintr-o cercetare realizată în 2012, care aparține Harvard Business Review, iar în studiu au fost analizate cicluri ale afacerilor de familie, la nivel internațional, în perioada 1997-2009. Totodată, aceeași sursă ne arată că reușita financiară medie pe termen lung a fost mai mare pentru afacerile de familie, decât pentru restul afacerilor. Iată o perspectivă ușor de intuit – în momente dificile, familiile reprezintă baza și sprijinul, mai ales în afaceri. Poate la fel de interesant este că businessurile de familie nu mizează pe stimularea financiară pentru a-și păstra personalul. În schimb, cultura angajamentului și evitarea disponibilizărilor pe timp de criză, precum și investițiile în oameni sunt cele care fac diferența. Cercetătorii au descoperit că, în medie, firmele de familie cheltuie mult mai mult pe formare profesională decât restul afacerilor: 885 de euro/an pentru fiecare angajat în cazul afacerilor de familie, comparativ cu 336 de euro/an, cât cheltuie restul firmelor. Desigur, rezultatele nu iau în calcul situația din România, dar ne ajută să privim fenomenul în ansamblu. Pe baza estimărilor Forbes România, care au stat la baza ultimei ediții Forbes 500, reiese că 102 dintre cele 500 cele mai valoroase companii din clasament sunt deținute de membrii unei familii. În 2015, aceste companii au avut o cifră de afaceri cumulată de 24 de miliarde lei. Cifra de afaceri medie înregistrată a fost de 236 de milioane de lei, în timp ce profitul net cumulat al acestor companii a fost de 1,3 miliarde lei. Afacerile de familie românești au produs 52.000 de locuri de muncă. Potrivit datelor European Family Businesses (federația care unește afaceri de familie de pe întreg continentul european și care luptă pentru a le fi respectate drepturile), în România, mai mult de jumătate dintre companii (65%) sunt afaceri de familie.

La nivel național, Family Business Network România (FBN), care face parte, începând cu 2015, din familia europeană – European Family Businesses, are 20 de membri care activează în domenii precum: tehnologie, distribuție, curierat, producție și comerț. Aceste companii au o cifră de afaceri cumulată de aproximativ 530 milioane de euro și un număr de aproape 6.300 de angajați. Cea mai mare parte a afacerilor de familie românești se îndreaptă către cea de-a doua generație de antreprenori pentru că tot ce a existat înainte de comunism nu și-a mai găsit continuarea după mai bine de patru decenii de întrerupere a activităților. Marii industriași din perioada interbelică, precum Nicolae Malaxa – care în 1921 înființează un atelier de reparații de material rulant la marginea Bucureștiului, sau Max Auschnitt, cel care a preluat de la tatăl său, Osias Auschnitt, fabrica de sârmă și cuie din Galați pe care a transformat-o în Uzinele Metalurgice Titan Nadrag Cala (TNC), vor fi pierdut tot ce au câștigat, după ce comuniștii au naționalizat averile în 1948.

Studiul „Barometrul afacerilor de familie din România”, publicat de EY în 2015, arată că 29% dintre afacerile românești de familie cu venituri de peste 1 milion de euro au realizat deja cu succes trecerea la a doua generație de antreprenori, în timp ce 67% dintre acestea continuă să fie conduse de fondatori și se pregătesc pentru succesiune. Tot studiul arată că, la nivel local, 32% dintre afaceri sunt conduse de lideri din a doua sau a treia generație. Comparativ, la nivel global, peste 53% dintre afacerile de familie sunt conduse de antreprenori care au preluat businessul de la generațiile anterioare.

Printre principalele probleme cu care se confruntă afacerile de familie se numără profesionalizarea, transferul către următoarea generație și legislația. Datele studiului din 2014 realizat de PricewaterhouseCoopers în România confirmă: – 49% dintre cei intervievați consideră nevoia de profesionalizare a afacerii drept o provocare majoră, în următorii cinci ani. De asemenea, 48% urmăresc să transfere atât proprietatea, cât şi conducerea organizaţiei către generaţia următoare, în timp ce 30% consideră că vor întâmpina dificultăți în planificarea succesiunii. Cu toate acestea, 61% nu și-au făcut niciun plan de succesiune pentru niciuna dintre pozițiile cheie din conducere. Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România, declara odată cu lansarea studiului  „Staying power: how do family businesses create lasting success?” că un număr important din afacerile active din România sunt afaceri de familie, care acum se află în procesul de succesiune la generaţia a doua și că transferul implică o serie de provocări cum ar fi: disponibilitatea fondatorilor pentru realizarea succesiunii, în ce măsură antreprenorii au succesori, cum sunt aleși şi care este pregătirea lor pentru a prelua afacerea. Însă, pentru ca tranziția către noua generație să fie un succes, „este nevoie de un plan de succesiune pe un orizont de timp foarte lung, chiar de zeci de ani, care să fie executat în mod consecvent”.

De altfel, cele mai durabile, sănătoase și valoroase afaceri românești sunt cele de familie. Frații Dragoș și Adrian Pavăl, care dețin Dedeman, au pornit în afaceri în 1992 cu un spațiu închiriat de 16 metri pătrați și o Dacie Break împrumutată. Au ajuns în 2015 la o cifră de afaceri de 4.362 milioane lei și un profit net de 563 milioane lei.

Încă un exemplu care nu se abate de la regulă este Fan Courier. Familiile Mihai și Pătrășcanu, care controlează liderul pieței locale a serviciilor de curierat, au intrat în afaceri acum mai bine de 17 ani tot cu o singură Dacie. Cele mai recente date ale companiei arată că, de-a lungul anului 2016, au realizat investiții ce depășesc 18 milioane de euro, cu aproape 50% mai mult decât în 2015. Fan Courier a încheiat anul 2015 cu o cifră de afaceri de 399 milioane lei și un profit net de 74 milioane lei. Și astfel de exemple de afaceri de familie pot continua, cele amintite încadrându-se în primele trei, cele mai valoroase companii din ultima ediție Forbes 500.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii