Cautare




, Staff

Afaceri |
|

Libertate, rivalitate, fraternitate

Se spune că sentimentul competiției este benefic pentru business, însă ce se întâmplă atunci când competiția are loc între frați? Rivalitatea a dat naștere la două dintre cele mai mari branduri din lume, adidas și Puma.
Dassler, Adolf - Unternehmer, Halbportrait

Acum 93 de ani, frații Adolf (Adi) și Rudolf (Rudi) Dassler, născuți în micul oraș german Herzogenaurach, situat la 20 de kilometri de Nuremberg, au început să producă pantofi sport în spălătoria mamei lor. Adi, fratele mai mic, era cel care se ocupa de detaliile tehnice, iar Rudi se ocupa mai mult de vânzări. Cei doi frați, al căror tată era cizmar, își doreau să creeze încălțăminte sport pentru atleții din toată lumea. Astfel, în 1924, a fost fondată Gebrüder Dassler Schufabrik (Fabrica de încălțăminte a fraților Dassler).

Abia la Jocurile Olimpice de la Amsterdam (1928) și Berlin (1936), munca acestora a devenit cunoscută pe plan mondial, după ce sportivii Lina Radke și Jesse Owens au câștigat medalii de aur purtând pantofii fraților Dassler. Cel de-al Doilea Război Mondial a îngreunat afacerea fraților Dassler, schimbându-i, ulterior, destinul. Ei au devenit membri ai Partidului Nazist, iar Rudolf s-a înrolat în război și a fost trimis pe front, în timp ce Adolf a rămas în Herzogenaurach, fiind nevoit să producă pantofi pentru soldații americani.

Rudolf a fost arestat în 1945 de americani și a fost suspectat ca fiind membru al serviciului de informații din SS (Schutzstaffel, „Eșalonul de Protecție”). El și-a bănuit fratele că l-a denunțat, pentru că ar fi dorit să rămână singur la conducerea companiei. Așadar, în 1948, Rudolf a hotărât să părăsească afacerea, a traversat râul Aurach, care străbătea orașul Herzogenaurach și și-a început propriul business, în aceeași industrie, devenind rivalul fratelui său. Inițial, compania lui s-a numit Ruda (de la Rudolf Dassler), fiind transformată ulterior în Puma.

În 1949, Adi Dassler și-a redenumit compania în adidas, îmbinând primele trei litere din numele și prenumele său. O altă ipoteză susține că Rudolf ar fi hotărât să părăsească businessul atunci când soția lui Adi a intrat în companie, fapt care a dus la neînțelegeri majore. Oricum ar fi stat lucrurile, relația dintre cei doi frați nu a fost niciodată roz, iar odată cu ruptura produsă în afacerea familiei, rivalitatea dintre aceștia a luat proporții însemnate și a durat toată viața. Fiecare apela la diferite tehnici pentru a-și crește vânzările, care, adesea, erau în defavoarea celuilalt.

Un alt moment care a dus la creșterea faimei pantofilor adidas a fost finala Campionatului Mondial din 1954, dintre Germania și Ungaria. Deși nimeni nu se aștepta, titlul a fost câștigat de nemți, după o partidă jucată pe ploaie. La momentul respectiv, s-a spus că victoria s-a datorat și faptului că jucătorii au purtat ghete adidas cu crampoane ajustabile (crampoane scurte pentru teren uscat și lungi pentru umezeală). Finala a purtat numele de „Miracolul de la Berna”, fiind disputată în capitala Elveției. În anii ‘70, adidas era cel mai vândut brand de pantofi sport din SUA. În 1974 Rudolf a decedat, iar patru ani mai târziu, a murit și Adolf. Astfel, Horst, fiul lui Adi, a preluat conducerea adidas, cu ajutorul mamei sale, Käthe. Acesta a murit, însă, în 1987, fiind bolnav de cancer, iar la doi ani diferența a decedat și mama sa.

Moartea neașteptată a lui Horst a afectat afacerile adidas. În 1989, compania a devenit corporație, iar după ce familia Dassler nu a mai fost la conducere, aceasta a avut pierderi record, fiind adusă în pragul falimentului, în 1992. Însă Robert Louis-Dreyfus, noul CEO, a făcut imposibilul și a readus adidas pe linia de plutire. În 1997, adidas a cumpărat rivalul Salomon, devenind adidas-Salomon AG. În 2001, compania și-a schimbat CEO-ul și l-a adus pe Herbert Hainer. În 2006, Salomon a fost vândut, iar adidas a cumpărat un alt gigant din industrie, Reebok. În iunie, compania a fost redenumită adidas AG. Din 2016, conducerea adidas a fost preluată de Kasper Rorsted. Adidas este brandul cu cea mai mare creștere procentuală, de 58%, până la 8,3 miliarde de dolari, în topul celor mai valoroase branduri din lume din 2017. Veniturile companiei au ajuns la 19,3 mld. euro.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii