Cautare




, Staff

Lecții pentru 2018 |
|

Lecții pentru 2018: Cătălin Crețu, directorul general pentru România, Croația, Malta și Slovenia în cadrul Visa

I-am întrebat pe cei mai importanți manageri, antreprenori și bancheri care sunt rețetele lor pentru performanță. Aflați răspunsurile lui Cătălin Crețu, directorul general pentru România, Croația, Malta și Slovenia în cadrul Visa.
128 Catalin Cretu

Evoluția companiei în 2017       

Solidă. În 2017, Visa Inc. (NYSE:V) şi-a consolidat poziţia de lider în domeniul plăților digitale la nivel global, raportând rezultate solide la finalul anului financiar încheiat la 30 septembrie, cu o creștere anuală de 11% a valorii și de 13% a numărului tranzacțiilor procesate. Pe piața locală, Visa a reușit, de asemenea, să facă progrese importante și și-a menținut poziția de lider, înregistrând un volum total al valorii tranzacţionate la comercianți şi ATM-uri de 30,4 miliarde de euro din totalul de 49,4 miliarde de euro raportat de bănci la BNR.

Piaţa locală a plăţilor electronice a avut o evoluţie foarte bună în acest an, în condiţiile în care s-a accelerat ritmul de creştere comparativ cu ultimii ani. Astfel, valoarea plăţilor cu carduri emise la nivelul întregii piețe din România a înregistrat o creştere semnificativă de 30%, în primele trei trimestre ale anului, iar ca pondere a depășit un sfert din valoarea tuturor tranzacțiilor cu cardul, în timp ce, numărul plăților cu cardul la nivelul pieţei a ajuns deja la 60% din numărul total al tranzacțiilor, potrivit datelor raportate de Banca Naţională a României la septembrie 2017.

Motorul creșterii pieței cardurilor a fost reprezentat anul acesta de plăţile cu carduri contactless și de extinderea rețelei de acceptare. Adoptarea și viteza de creștere a plăţilor contactless în România sunt extraordinare, ceea ce indică o creștere a încrederii în plățile electronice. Asistăm la cea mai mare rată de creștere înregistrată vreodată pe un produs de card, de aceea ne aşteptăm ca plata contactless să se generalizeze într-un viitor nu foarte îndepărtat şi, astfel, să faciliteze introducerea pe piaţă a plăţii contactless cu dispozitive precum brăţările, inelele, ceasurile şi, bineînţeles, cu telefonul mobil. Dacă primele au fost lansate deja pe piaţă, foarte curând, intenţionăm să introducem împreună cu bănci importante din România şi plata cu telefonul mobil, securizată cu ajutorul serviciului de tokenizare, care asigură cel mai înalt standard de protecţie a datelor de pe card, atunci când se realizează o plată.

 

Evoluția domeniului în 2017

Legea Cashback intrată în vigoare la începutul acestui an este unul dintre evenimentele de referinţă din 2017, care a avut un impact puternic asupra dezvoltării industriei de plăţi electronice. Efectul cel mai vizibil a constat în extinderea spectaculoasă a infrastructurii de plăţi cu cardul care a depăşit 190.000 de terminale POS în luna septembrie 2017, o creştere de aproximativ 25% în decurs de un an, potrivit datelor BNR. Practic, 38.000 de terminale de plată noi au fost instalate la comercianții din România în perioada septembrie 2016 – septembrie 2017.

Tot din 1 ianuarie 2017, comercianţii ar fi putut permite deţinătorilor de carduri să retragă maxim 200 de lei în numerar de la terminalele POS din magazine, similar retragerilor de bani de la bancomate, contra unui comision de până la 1%. Această facilitate vine în sprijinul consumatorilor care nu au acces la o reţea de bancomate, de aceea legea este un pas foarte important spre incluziunea financiară a populaţiei din mediul rural. Totodată, ne aşteptăm să contribuie la formarea obiceiului de plată cu cardul, deoarece clientul trebuie să facă mai întâi o plată cu cardul pentru a putea retrage numerar de la comerciant. Sperăm ca normele de aplicare să fie stabilite cât mai repede posibil, astfel încât băncile şi comercianţii să înceapă primele demersuri pentru a oferi serviciul cashback.

Visa a fost un partener de dialog activ si deschis in procesul de dezbatere a Legii Cashback pe parcursul anului trecut, argumentând ca extinderea semnificativă a reţelei de acceptare a plăţilor cu cardul şi introducerea serviciului cashback au efecte pozitive, atât pentru consumatorii care deţin un card şi pentru comercianţi, prin creşterea rulajului financiar, cât şi pentru economie în general, întrucât contribuie la reducerea evaziunii fiscale prin transparentizarea fluxurilor de plată. În mod surprinzător, la numai câteva luni de la intrarea în vigoare a legii, am asistat la introducerea unei alte iniţiative menite să reducă efectul legii originale prin creşterea pragului privind cifra de afaceri anuală de la care este obligatoriu ca magazinul să accepte plata cu cardul, de la 10.000 de euro la 50.000 de euro. Această modificare ar reduce efectele benefice ale legii originale, mai ales în mediul rural, unde milioanele de deţinători de carduri ar fi nevoiţi în continuare să se deplaseze distanţe considerabile pentru a-şi accesa banii de pe carduri. Sperăm că în perioada următoare vom reuşi să convingem Parlamentul că beneficiile generalizării acceptării plăţii cu cardul sunt incomparabile cu costurile de infrastructură (terminale), pe care le putem diminua substanţial prin introducerea unor soluţii de acceptare, ce necesită investiţii neglijabile şi, prin urmare, costuri minime pentru comercianţi.

 

Lucruri bune în România în 2017

Extinderea rețelei de acceptare a cardurilor la peste 190.000 de terminale de plată, ca urmare a introducerii Legii Cashback, este, probabil, cel mai important pas făcut de industria plăților electronice din România, anul acesta. Dezvoltarea infrastructurii de plată cu cardul vine practic să susțină și să completeze o tendință anterioară și, anume, adoptarea pe o scară tot mai largă de către consumatori a plăților electronice, mai ales datorită tehnologiei contactless. Aceasta va avea impact, pe termen lung, asupra dezvoltării sectorului plăților electronice și va contribui la convergența pieței locale cu țările dezvoltate din Europa.

Desigur, există în continuare spațiu de creștere, care se va materializa, pe măsură ce comercianții vor înțelege tot mai mult beneficiile instalării unui POS. Potrivit unui studiu Visa, comercianții de talie medie și mică își pot accelera cu până la 25% ritmul de creștere al afacerilor din momentul instalării unui POS.

Din punct de vedere social, am remarcat o creștere a interesului oamenilor pentru programe de educație financiară, în condițiile în care aceștia au început să conștientizeze importanța cunoștințelor financiare, atunci când își gestionează bugetul personal sau apelează la produse și servicii bancare. Anul acesta, programele de educație financiară BaniIQ și comerț online Banii pe Net, derulate de Visa împreună cu băncile locale și Junior Achievement România (JA), în școli, biblioteci și online, începând din 2012, au atins pragul de un milion de participanți.

 

Strategia companiei pentru 2018 

Obiectivul nostru principal este creșterea ponderii plăților electronice în cadrul consumului personal al populației (PCE), care ajută la diminuarea economiei subterane și la creșterea ușurintei de a cumpăra din magazine în spațiul fizic și online. Extinderea accesului la mijloacele de plată digitale va conduce, în timp, la scăderea utilizării numerarului, factorul principal care alimentează economia subterană, estimată la 28% din PIB-ul României. La sfârşitul anului care s-a încheiat în iunie 2017, ponderea plăţilor cu cardul în economie este de numai 11,2%, din care portofoliul Visa generează 6,4%.

Pentru a încuraja românii să-şi utilizeze tot mai mult cardurile pentru plăţi în magazine sau online, Visa încheie, în mod constant, parteneriate strategice cu comercianți și autorități locale, derulând acţiuni ample cu scopul de a schimba comportamentul de plată al consumatorilor. Vedem oportunități de creștere și pe alte segmente, cum ar fi plata taxelor și a impozitelor, a utilităților sau a transportului public. Visa a lansat de curând Soluţiile Globale de Transport Visa, un nou program creat cu scopul de a creşte frecvenţa plăţilor contactless în transportul public. Acceptarea plăților contactless a crescut semnificativ în ultimii ani, în special în Europa, unde 40% dintre tranzacțiile cu Visa în magazine sunt contactless (sursa: date procesate de Visa, iunie 2017). În România, un prim pas pentru facilitarea acceptării cardurilor contactless în transportul public a fost făcut începând cu acest an, prin instalarea turnicheților pentru plăți contactless în rețeaua de metrou din București.

O altă prioritate a Visa este educaţia financiară a populaţiei în privinţa mijloacelor moderne de plată. Incluziunea şi educaţia financiară sunt esenţiale pentru dezvoltarea socială şi economică, pe termen lung, fiind cu atât mai necesare în România, unde gradul de bancarizare este inferior altor state din Europa. Educația financiară pregătește oamenii să facă faţă dificultăţilor financiare şi să profite de oportunităţi, iar noi o percepem ca pe o investiţie pe termen lung în viitorul unei societăţi.

În esenţă, creșterea utilizării cardurilor și a nivelului de educație financiară sunt doi piloni centrali pentru introducerea unor modalităţi de plată inovatoare pe piaţa locală care să facă plăţile mai simple, mai rapide şi mai sigure. Extinderea, fără precedent, a tehnologiei contactless a reprezentat o etapă foarte importantă pentru dezvoltarea plăţilor digitale în România, deoarece a pregătit terenul pentru plăţile mobile.

 

Provocările globale ale lui 2018 

Pe măsură ce era digitală își pune amprenta tot mai puternic asupra economiei și a societății, putem remarca, tot mai clar, o provocare majoră și, anume, cum reducem decalajul dintre cei care au acces la tehnologia digitală și cei care, din diverse motive, nu pot beneficia de avantajele acesteia. Capacitatea celor care nu dețin competențe digitale de a se integra în noul mediu este limitată şi, în condițiile în care digitalizarea a devenit o parte importantă a industriei financiare, este obligatoriu ca orice program de educație financiară să fie completat de cursuri de educație digitală. Această vulnerabilitate este prezentă şi în România, mai ales în mediul rural, dar nu numai, şi poate fi diminuată, eventual eradicată, numai printr-o colaborare de substanţă între actori din sectorul public cu cei din economia privată.

Migrarea către plățile digitale are consecințe benefice asupra consumatorilor și companiilor, prin creșterea controlului asupra plăților și eliminarea costurilor asociate cu numerarul, fiind un factor declanșator important al progresului economic și prosperității.

Visa a anunţat de la începutul acestui an mai multe initiaţive menite să dezvolte noile tehnologii de plată în Europa, printre care lansarea unui nou centru de inovaţie la Londra şi extinderea la nivelul mai multor ţări europene a serviciului de tokenizare, care oferă un grad mai mare de securitate tranzacţiilor cu cardul pe internet şi pe telefonul mobil. Pe măsură ce economia românească se dezvoltă, aceste inovații vor fi adoptate în mod natural și în România.

Citiți aici mai multe LECȚII PENTRU 2018!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii