, Forbes Staff

ForbesCars |
|

Instinct vs. inteligență

În care este vorba despre cât de ușor – sau de greu – este să renunți temporar la instincte și să te lași ghidat de inteligența mașinii.

16A38

Mă uit cu mirare la reprezentantul Mercedes-Benz care stă pe scaunul din dreapta al noului model Clasa E. Oare am auzit bine? Tocmai mi-a spus să iau mâinile de pe volan și să ignor avertizările sonore care mă sfătuiesc să fac exact contrariul. Ne aflăm pe o autostradă din Portugalia, în apropiere de circuitul de curse de la Estoril. Sistemul începe, într-adevăr, să emită avertizări, atât sonore, cât și vizuale: o dată, de două ori, de trei ori. Să pun mâinile pe volan? Doar am văzut ce poate face această mașină: schimbă singură benzile de circulație atunci când semnalizezi, evaluând și acționând în funcție de traficul din jurul ei; recunoaște indicatoarele de limitare a vitezei și accelerează sau frânează în funcție de acestea; se așază fix în centrul culoarului de rulare optim; ia singură curbele. Și totuși, instinctul de conservare e mai puternic: pun mâinile pe volan, spre dezamăgirea vizibilă a instructorului. „E normal, oricine ar fi făcut la fel”, îmi spune. „Dacă nu ai fi apucat volanul, mașina s-ar fi oprit și ar fi aprins luminile de avarie. E un sistem de siguranță foarte util în caz că, de exemplu, ți s-ar fi făcut rău în timp ce conduceai.”

160205_Aktiver Brems-Assistent_ausweich-Lenkassistent.indd

Aveam să mă conving de adevărul spuselor sale un pic mai târziu, pe circuit, un mediu controlat în care nu aveam grija altor autovehicule. Tot acolo am avut ocazia să văd la lucru celelalte caracteristici ale noului model clasa E de la Mercedes-Benz în privința siguranței: frânare automată în cazul existenței unui obstacol pe care șoferul nu l-a observat (de exemplu, situația în care pe autostradă este un ambuteiaj și șoferul nu observă și nu reduce viteza), frânare totală sau parțială, în funcție de necesitate, în cazul în care un alt autovehicul vine din stânga sau din dreapta, perpendicular pe direcția ta de deplasare (un exemplu des întâlnit în București, de pildă, oraș în care „forțarea” semaforului tinde să devină un fel de sport local) sau în cel în care un pieton neatent se „aruncă” pe trecere fără să se asigure.

150629_BeltBag_DE_EN.indd

„Principala temere a celor care încearcă modelele echipate cu aceste sisteme este că mașina le limitează puterea de decizie. Nu este deloc așa, la cel mai mic semn de acțiune din partea șoferului, mașina îi cedează controlul”, spune instructorul.

16C114_40

În plus, la capitolul confort, merită menționată posibilitatea de a urma mașina din față, în mod automat, în cazul în care ești prins într-un ambuteiaj: când coloana se mișcă, te miști și tu, fără să acționezi accelerația, iar atunci când mașina din față se oprește, noua clasa E face același lucru, fără ca șoferul să apese pedala de frână. Un alt element foarte important, mai ales într-un oraș precum Bucureștiul: automobilul detectează locurile de parcare disponibile și parchează singură, evaluând perfect spațiul existent și manevrele pe care le are de făcut. Șoferul poate manevra mașina în locul de parcare sau în garaj și cu ajutorul telefonului mobil, cu ajutorul unei aplicații. Lucrurile sunt cât se poate de simple: șoferul selectează direcția de deplasare a mașinii – înainte sau înapoi – și apoi mișcă degetul, circular, pe ecran. Automobilul intră singur în locul de parcare, evaluând obstacolele întâlnite și optimizându-și traiectoria sau chiar oprindu-se în cazul în care este necesar.

160202_E-Klasse_FBS-Mobil.indd

Toate acestea sunt grupate sub numele de Intelligent Drive next Level și sunt posibile datorită unui sistem complex format dintr-un radar situat în partea frontală a mașinii, în spatele grilei față; două camere stereo aflate în partea superioară și centrală a parbrizului și o serie de senzori. Astfel, mașina „vede” tot ce se întâmplă în jurul său, pe o rază cuprinsă între câteva zeci și câteva sute de metri.

160205_E-Klasse_Remote Park-Pilot.indd

La momentul lansării, noul Mercedes-Benz Clasa E va fi disponibil în  două versiuni de motorizare: E 200, cu un motor turbo pe benzină cu patru cilindri şi E 220 d, propulsat de un motor diesel cu patru cilindri. După lansarea pe piaţă, și alte modele vor completa gama de motoare, inclusiv E 350 e echipat cu tehnologia hybrid. Motorul său turbo pe benzină cu patru cilindri funcţionează în tandem cu un motor electric furnizând o putere totală de 205 kW / 279 CP şi un cuplu de 600 Nm. Datorită acestei configuraţii, E 350 e atinge performanţele unui autovehicul sportiv având în același timp și un consum mai mic decât al unui automobil din clasa compactă, potrivit reprezentanților producătorului auto. Totodată, noua Clasă E beneficiază și de o variantă de motor diesel cu şase cilindri ce încorporează sistemul SCR şi furnizează o putere totală de 190 kW / 258 CP şi cu cuplu de 620 Nm. Pe parcursul anului 2016, Mercedes-Benz va extinde gama cu un nou motor pe benzină cu şase cilindri ce oferă o putere de 245 kW / 333 CP şi un cuplu maxim de 480 Nm.

16C114_3816C114_44


Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.
*

Comentarii

Nu există comentarii