Cautare




, Contributor

SmallBusiness |
|

Francize în serie

În primii doi ani, fondatorii „5 to go“ au descoperit rețeta francizei, iar rețeaua a ajuns la 40 de cafenele. Dar povestea merge mai departe către un al doilea brand.
3

Când au creat conceptul de cafenea unde orice produs din meniu costă 5 lei, fondatorii „5 to go“, Radu Savopol și Lucian Bădilă, nu aveau un plan de afaceri ce presupunea extinderea afacerii în regim de franciză. Acest lucru s-a întâmplat firesc, în timp ce cea de-a treia cafenea își aștepta noii clienți, iar TVA-ul scădea la 9% pentru produsele alimentare.

„Este o franciză creată de noi. La început (primele 4-5 locații), ne-am autogospodărit, apoi am apelat la o companie de francize. Ei fac partea de preselecție a candidaților, ajung la noi puțin filtrați. Volumul de cereri este foarte mare, la sfârșitul anului erau 230 în așteptare. Dintre toate astea, dacă semnăm cu 10%-15%, este extraordinar“, spune Radu Savopol, aflat în cafeneaua „5 to go“ de pe strada Hristo Botev, la numărul 5. Recent, cafeneaua cu numărul 40 din cadrul rețelei a fost deschisă la sfârșitul lunii februarie, în Popești-Leordeni. Dintre acestea, doar trei mai sunt în proprietatea fondatorilor.

„Anul trecut, cifra de afaceri a ajuns la 1,2 milioane de euro, depășind cu 20% așteptările noastre. Nu pot face o estimare foarte sigură pentru 2017, dar cred că vom dubla vânzările, în comparație cu 2016“, adaugă Savopol. Iar la baza acestei creșteri vor sta noile cafenele, în număr de 60-70, estimate a fi deschise până la sfârșitul anului. „Consumul de cafea o să crească din ce în ce mai mult în România, clienții vor deveni tot mai educați, sistemul va fi tot mai fiscalizat“. Iar începând cu 2019, când majoritatea cafenelelor din lanț vor ajunge la maturitate, iar „5 to go“ va fi un brand și mai cunoscut, urmează schimbări în acest business. „Vom mai păstra prețul de 5 lei anul acesta și în 2018. Apoi, pentru a nu scădea calitatea, vom păstra cafeaua la 5 lei, dar vom merge și pe „5 to go“ plus pentru restul produselor din meniu“, detaliază Savopol. Un alt obiectiv al afacerii, pentru acest an, este acela de a crește valoarea bonului mediu. Astfel, de la 7-8 lei în medie, cât este acum, să ajungă la aproape 15 lei, prin extinderea numărului de produse din cafenele. „O să încercăm să mergem pe zona de suveniruri, ziare, reviste etc.“ Cum arată francizatul ideal?

„În primul rând trebuie să fie un om care să se dedice, cum este Dana (proprietara cafenelei de pe Hristo Botev – n. red.), care mai are un angajat, dar, în majoritatea timpului, ea este aici, ea face cafelele. În punctajul pe care-l dăm posibililor francizați, cel mai mult cântărește implicarea. Sunt jumătate dintre francizați care procedează ca ea, iar ceilalți au angajați“.

O cafenea „5 to go“ îi costă pe francizați între 15.000-20.000 de euro, sumă ce include, pe lângă chirie și amenajarea locației, taxa de franciză pe cinci ani, redevențe lunare (4% din cifra de afaceri) și costurile pentru marketing  (1,5% din cifra de afaceri). De regulă, suprafața unei cafenele are între 10 și 25 de metri pătrați, dar pot exista și excepții. De fapt, deși există un business plan foarte bun, la „5 to go“ regulile nu sunt chiar reguli. Radu Savopol vorbește cu entuziasm despre partenerii săi, așa cum îi numește pe francizați, afirmând că flexibilitatea afacerii este esențială.

Este imposibil să nu te întrebi dacă nu cumva preluarea unei francize din străinătate n-ar fi fost un drum mai ușor pentru Radu Savopol, un drum deja bătătorit pe care, poate ar fi pășit și mai ușor decât o face acum cu „5 to go“. Recunoaște că s-a gândit la asta, ba chiar a trimis câteva mail-uri, direct la firmele ce dețineau drepturile de franciză. „Una dintre francizele mari, consacrate, ce ar fi avut succes în România, nu mi-aș fi permis niciodată să o aduc, aș fi avut nevoie de 200.000-300.000 de euro. Iar pentru francizele mici trebuie să muncești foarte mult și nu întotdeauna conceptele care merg în străinătate pot fi adaptate și în România. Avem altă tipologie a clientului, alt tip de consumator“.

Acum, nici nu se mai gândește la asta, ci pariază pe noi concepte. Industria o cunoaște foarte bine, având o experiență de aproape 20 de ani în HoReCa. Recent, a observat un nou trend în materie de localuri, care se învârte în jurul câtorva cuvinte-cheie: socializare, freelanceri, co-working.

„În București am închis în această lună Old Nick Pub (o altă afacere de-a antreprenorului – n.red.) din Lahovari, după șase ani de zile. Este o locație ce necesita un refresh total și considerăm că e un moment în care trebuie să facem o schimbare de concept,  așa că am venit cu o idee nouă – «Dialogue Social Bar» – concept care merge pe zona de socializare, co-working, after work, workshop-uri, conferințe, deci un spațiu multifuncțional. Un loc unde să lucrezi, să mănânci ceva simplu, să bei ceva seara. Prețurile vor fi medii spre premium și credem că e un moment bun pentru un astfel de business, deoarece statisticile indică un trend crescător pentru social baruri“.

Spațiul se află în plin proces de amenajare și este situat pe aceeași stradă unde s-a desfășurat interviul, într-o locație de 100 de metri pătrați, cu un tavan în formă de cupolă ce pare că nu se mai termină. „Am început la 1 decembrie să amenajăm, dar nu ne-am grăbit, fiind un spațiu spectaculos din punct de vedere al arhitecturii“. La momentul apariției articolului, barului îi vor fi trecut probabil pragul primii clienți. „Dacă ne înțelegem cu primăria, vom avea și terasă la stradă“.

Omul de afaceri continuă povestea celui mai nou proiect al său. „Am investit aproape 60.000 de euro, am găsit spațiul la o chirie bună și este o investiție pe termen lung. Este un sistem deja pregătit pentru franciză, au venit cereri din partea celor care au „5 to go“, cărora le-am povestit despre proiect. Se poate aplica în apropierea centrelor de business, în zonele studențești, unde sunt aglomerări mari de tineri. Sunt 100 de metri pătrați la parter, iar la etaj amenajăm două săli permanente care se pot închiria. E un business de nișă, nu știu în cât timp voi recupera investiția, pentru că poate să meargă foarte bine sau poate fi o afacere care să-ți asigure un venit constant, dar nu spectaculos“.

Antreprenorii interesați de o astfel de afacere vor investi de aproape patru ori mai mult decât într-o franciză „5 to go“, Savopol estimând un preț de 50.000-75.000 de euro pentru un local la cheie sub brandul „Dialogue”. De asemenea, spațiile pe care le vizează vor avea suprafețe între 60 și 100 de metri pătrați, iar chiria lunară îi va costa pe proprietarii afacerii între 1.000 și 1.500 de euro. În acest an, „aș mai încerca un spațiu“, completează antreprenorul. Până atunci, pentru primul Dialogue deschis, încasările lunare estimate se ridică la aproape 20.000 de euro.

Întâlnirea mea cu Radu Savopol s-a încheiat neașteptat, după ce un senior de la masa alăturată și-a făcut curaj să-l întrebe: „Orice cafea costă 5 lei?! N-am mai văzut asta. Nu ieșiți în pagubă? E avantajos pentru cineva ca mine să cumpere la preț fix, dar nu știu dacă vă acoperiți costurile…“ Răspunsul antreprenorului nu s-a lăsat așteptat: „Bineînțeles că ne acoperim costurile, gândiți-vă doar că unele lucruri sunt supraevaluate în România“.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii