Cautare




, Contributor

Tech |
|

Expozițiile în era digitală

Piața globală a constructorilor de standuri expoziționale este într-o continuă schimbare impusă de dominația digitalului. Care sunt noile trenduri în industrie și cum reușește România să țină pasul?
4

Internetul a avut un impact major și în industria expozițională, așa cum a avut în toate sectoarele vieții noastre cotidiene, explică Voicu Sferdianu, director general și acționar majoritar al companiei eXpo Design System (XDS) și președinte al International Federation of Exhibition & Event Services (IFES), o federație înființată în 1984, care încorporează marile firme din domeniul expo și event din peste 38 de țări din întreaga lume.

„Din fericire, revoluția digitală nu a reușit să devină un substitut pentru participarea la târguri și expoziții. Până la urmă, participarea la târguri este o experiență multisenzorială. Este vorba de emoție, care poate fi mai greu înlocuită de un gadget. Vizitatorii unui târg vor să întâlnească expozanții. Vor să dea mâna cu reprezentanții lor. Vor să atingă produsele nou lansate și să audă explicațiile privind produsul direct de la sursă. Dar caută mai ales componenta informală a intâlnirilor de la târg”, mai afirmă Sferdianu, unul dintre puținii români care conduc asociații internaționale de anvergură. 

Cu toate acestea piața expozițională românească râmâne încă una destul de slab dezvoltată și se cifrează la aproximativ 5 milioane de euro, potrivit estimărilor XDS, însă această estimare se referă strict la valoarea pieței interne de standuri expoziționale personalizate, o categorie în care activează circa cinci jucători mari.

„România are o prezență discretă pe piața globală a constructorilor de standuri expoziționale. Sunt puține firme românești puternice în acest segment. Piața expozițională internă a suferit un declin important în ultimii ani. Declinul a fost cauzat în cea mai mare parte de criza financiară, pe care am experimentat-o cu toții, și influențat de unele cauze instituționale din interiorul principalului organizator de târguri și expoziții din România”, susține Voicu Sferdianu.

O altă cauză a nivelului scăzut al pieței ține și de atitudinea companiilor românești care, de cele mai multe ori, nu includ deloc participarea la târguri în mixul lor de marketing.  Dacă este să ne referim, totuși, la acele firme care utilizează acest instrument ca principală cale de comunicare, reprezențanții XDS arată că o companie medie investește anual circa 200.000 – 300.000 de euro în participarea la târguri.

Printre problemele pieței identificate de principalii jucători din industrie se numără și nivelul foarte scăzut al investițiilor în infrastructura pentru târguri și numărul redus de târguri, care se organizează anual. Câteva dintre cele mai importante expoziții organizate la noi în țară sunt: târgul pentru agricultură INDAGRA, târgul de mobilă BIFE-SIM, târgul de medicină ROMEDICA, sau târgul de turism TTR. Majoritatea acestor târguri se desfășoară în cadrul Romexpo, liderul pieței pe acest segment, care deține o suprafață expozițională de 32.000 de metri pătrați, dar care în perioada târgurilor de primăvară vinde doar 35-40% din suprafața expozițională și aproximativ 60-65% în perioada târgurilor de toamnă. Iar, anul trecut, au trecut pragul complexului peste 500.000 de vizitatori. „Apar însă, timid, tot mai multe firme românești care doresc să exporte, și care înțeleg importanța participării foarte atent pregătite la târguri, în mixul lor de marketing”, declară președintele IFES.

Voicu Sferdianu este absolvent al Politehnicii din Timișoara, iar imediat după absolvire, în 1995, s-a angajat în cadrul Camerei de Comert și Industrie Arad, unde a avut primul contact cu industria expozițională. În 1998, a fost numit director al Direcției de Târguri și Expoziții din cadrul CCIA. A înțeles astfel care poate fi potențialul acestei industrii și în mai puțin de doi ani a părăsit postul pe care îl avea la Camera de Comerţ și, în scurtă vreme, a înființat eXpo Design System, companie care se ocupă de servicii de proiectare, construcție, închiriere și vânzare de standuri expoziționale personalizate și pe care o conduce și în prezent.

„Ador și acum energia și vibrația planificării evenimentelor și cea care se dezvoltă la montaj în marile centre expoziționale din lume în perioadele de construire a standurilor. Sunt sute de echipe de oameni ce muncesc non-stop, care găsesc tot timpul soluții la probleme ce par de nerezolvat, dar o fac cu zâmbetul pe buze și cu un jazz energizant ce răsună din boxele acoperite cu praful din hală”, povestește Sferdianu. Compania are contracte atât cu firme și târguri românești cât și străine şi a lucrat, de-a lungul timpului, la diferite proiecte pentru alte state. „Construim frecvent Pavilioanele Naționale ale Germaniei, Egiptului, Emiratelor Arabe Unite, dar nu am construit niciodată Pavilionul României”, spune directorul XDS.

Recent, el a fost numit președintele asociației internaționale IFES, poziție din care, spune el, va încerca pe cât de mult posibil să promoveze și să ajute industria expozițională românească. Mai ales că, dincolo de toate problemele pe care le întâmpină piața pe plan intern, jucătorii autohtoni sunt adesea afectați și de factorii care țin de contextul internațional. Președintele IFES susține că, de câțiva ani, se fac eforturi considerabile pentru a schimba percepția partenerilor străini. Aceste eforturi sunt făcute și de alți jucători din piață, precum Romexpo, care este membru UFI (The Global Association of the Exhibition Industry – n.red.), sau Expo Arad International care este membru CENTREX (International Exhibition Statistics Union – n.red.), argumentează Voicu Sferdianu. „Dar vorbim despre un proces îndelungat și deloc ușor. Din păcate, în Europa, vedem mulți muncitori români folosiți ca forță de muncă necalificată și tratați ca atare. Găsim multe firme românești folosite ca montatori care fie nu sunt plătite corespunzător, fie nu sunt plătite deloc. Din cauza lipsei de educație în domeniul legal și a lipsei de mijloace financiare multe rămân cu facturi neplătite”, spune cu îngrijorare Voicu Sferdianu.

El atrage atenția că toate firmele românești ar trebui să aibă acces neîngrădit la activitățile legate de construcția standurilor expoziționale în Europa, conform normelor.

Datele la nivel global arată, totuși, că această industrie este în continuă creștere în ultimii ani. Cât despre datele pentru acest an, circa 7 din 10 companii care activează în domeniu estimează că vor înregistra creșteri semnificateve ale veniturilor, potrivit raportului Global Exhibition Barometer, realizat de UFI. Pentru anul următor, cele mai mari creșteri sunt așteptate în Statele Unite, unde 8 din 10 companii estimează o majorare a afacerilor, iar cele mai slabe așteptări vin dinspre Europa de Est și în special Rusia, unde abia 5 din 10 companii din domeniu cred că vor înregistra creșteri în următoarea perioadă.

Legat de tendințele care vor influența industria, Sferdianu este convins că impactul digital se va simți tot mai pregnant și „în utilizarea tot mai extinsă de către directorii de marketing ai expozanților a instrumentelor de market analytics atunci când trebuie să-și justifice bugetele față de directori sau acționari. Iar firmele constructoare de standuri expoziționale îşi dezvoltă capacitatea creativă pentru a putea ajunge la emoțiile vizitatorilor și a le dirija deciziile de achiziție”.

Totodată, el este de părere că după perioada de criză economică a anilor anteriori, este de așteptat ca situația fianciară a acestor companii să se îmbunătățească. „De aici va rezulta dorința firmelor de a investi, fie în eforturile de marketing, fie în îmbunătățirea proceselor. În consecință, este o oportunitate și pentru noi, constructorii de standuri expoziționale de a crea perteneriate cu aceste companii și de a ne concentra efortul în a le oferi clienților un nivel și mai înalt de percepție din partea pieței, prin participarea la târguri”, este de părere Voicu Sferdianu. 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii