Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

SportsMoney |
|

Dulceața de Ardeal

O poveste despre o investiție mică, dar cu impact mare poate începe cu un englez și un borcan de gem. 
Jim Turnball

Jim Turnbull, un om de afaceri englez cucerit la început, ca mulți alții, de ecoturism în Transilvania, a ajuns să fie cel mai mare angajator din satul Sachiz (parte din patrimoniul Unesco), cu opt persoane care lucrează pentru firma sa tot anul și 1.300 de persoane în sezonul culesului. Firma sa, Transylvania Food Company, înregistrată în Marea Britanie, produce sub brandul Pivnița Bunicii dulceţuri din fructe locale, miere și materie primă pentru suc de soc, pe care le și exportă parțial. A profitat de faptul că şi englezii sunt nostalgici după „gemul bunicii” (inclusiv Prințul de Wales) și vinde, de pildă, aproape o tonă de miere fabricată în România pe an la celebrul magazin londonez Fortnum & Mason. Cele 450 de grame vândute cu 6,95 lire sterline au eticheta Highgrove a Majestăţii Sale Prinţul de Wales, iar profitul se îndreaptă către organizațiile caritabile ale Prințului.

Termenul pentru afacerea lui Jim Turnbull este cel de „impact investment” și este un produs al crizei. Turnbull a făcut legătura dintre slow food, care începea deja să aibă mare căutare în Occident, și dorința turiștilor străini de a duce acasă gemurile pe care le găseau în Transilvania.  Aşa a apărut ideea gemului produs din fructe locale de câteva doamne din zonă şi ambalat artizanal sub brandul Pivnița Bunicii. Produsele îndeplineau deja condiţiile definite de slow food–erau „curate” (fără pesticide, zona fiind protejată), de calitate şi echitabile (cu un preţ corect atât pentru producător cât şi pentru consumator). „Doamnele de acolo (din zona Saschiz) au spus că suntem nebuni, ele îşi închipuiau că nu vom avea cui să vindem, pentru că fiecare îşi face propriul gem acasă”, spune Turnbull. În 2006 însă, la un târg de slow food din Torino, s-au convins cu toții că pot avea succes, pentru că au fost vedetele evenimentului. În 2008 criza i-a obligat să încetinească investițiile, dar Turnbull nu a renunţat: aşa s-a născut Transylvania Company, ca afacere socială. Nu au beneficiat nici de credite şi nici măcar de granturi de la UE. Au strâns în schimb un capital de 520.000 lire de la zeci de englezi, care au contribuit alături de Turnbull şi soţia sa, care sunt acţionarii principali, cu sume între 5.000 şi 50.000 lire. Cu o parte din banii strânși au cumpărat o proprietate în Saschiz şi au construit o unitate de producție (după ce  au obţinut aprobări de la nu mai puţin de 23 de autorităţi). În 2012, însuşi Prinţul Charles i-a vizitat și a apreciat ideea.

Impactul social al Transylvania Company este vizibil mai ales datorită producţiei de suc din flori de soc, ocazie cu care 1.300 de persoane au de lucru în sezonul culesului. În 2014 au produs 60.000 de litri de suc  de soc pe care l-au trimis în UK la un producător care îl procesează  şi îl transformă în  băutură răcoritoare. Englezii nu îl produc în România pentru că nu au echipamentul necesar și nici piața pentru un astfel de produs, estimează omul de afaceri englez. În schimb, în Marea Britanie băutura Elderflower Presse, astfel rezultată, este una dintre cel mai bine vândute.

Produsele sunt distribuite în România în şase magazine din lanţul Mega Image, cantităţi mici  sunt exportate în Marea Britanie, Germania, Italia şi Orientul Mijlociu.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii