Cautare




, Forbes Staff

Tech |
|

Democratizarea fotografiei

Digitalizarea a democratizat fotografia. Cu toții ne-am făcut măcar o dată în viață un selfie folosind propriul smartphone. Și totuși.
038 Serban Enache IMG_4637-2

Vă gândeați în urmă cu 15-20 de ani că veți putea captura imagini de o foarte bună calitate cu propriul telefon mobil? Și nu doar că veți surprinde niște imagini impresionante la o rezoluție demnă de a fi folosită într-un editorial ori pentru a ilustra alte proiecte, ci chiar că veți putea face bani din acest lucru? Anii au trecut și întreaga lume a evoluat, inclusiv industria tehnologică. Câți dintre noi mai avem poze tipărite, pe care le păstrăm în albume? Cel mai adesea fotografiile pe care le facem nu vor fi printate niciodată, ci vor fi păstrate undeva în cloud pe un computer sau pe telefonul mobil. Acum, însă, nu este nevoie să fii un fotograf profesionist pentru a-ți vinde fotografiile. „Se spune că un fotograf este la fel de bun pe cât este și aparatul foto pe care îl are la el. Pentru maxim de calitate, fotografii profesioniști vor continua să folosească DSLR + obiective grele și scumpe. Prin avantajele date de software și puterea de procesare, camerele smartphone-urilor sunt din ce în ce mai utilizate și de aceștia“, spune Șerban Enache, CEO al Dreamstime.

Dreamstime este un website online de stocare a fotografiilor și este un brand 100% românesc, creat la începutul anilor 2000 de Șerban Enache și Dragoș Jianu. A pornit la drum cu o investiție de 800 de dolari într-o cameră de 2 megapixeli. „Puteam astfel să facem poze pentru clienții la ale căror site-uri lucram, noi oferind la acea vreme servicii de web design“, povestește Șerban Enache, căruia i-a venit ideea să înceapă acest business fiindcă reușise să strângă ceva imagini și a avut sclipirea de a le folosi și în alte proiecte.

Dreamstime primește în stoc aproximativ 24 de milioane de fotografii pe an, de la fotografi profesioniști sau amatori, ori designeri din întreaga lume. „Cifra de afaceri a Dreamstime este de ordinul zecilor de milioane de dolari, având profit și creștere din primul an. Creșterea prognozată pentru 2017 era de 25%, însă va fi afectată de politica anti-concurențială a Google și a altor motoare de căutare. După ce am avut o creștere constantă din 2004, o creștere care a ajuns chiar la 50% în 2014, vedem o diminuare a profitului prin practicile Google sau Microsoft care promovează produsele proprii, încurajează pirateria, reduc expunerea jucătorilor din piață“, adaugă Șerban Enache.

Ceea ce multă lume nu înțelege este faptul că acele imagini „luate“ de pe Google sau de pe vreun alt site nespecializat nu sunt gratis, ci foarte multe dintre acele imagini sunt folosite într-un mod abuziv. „Imaginile rareori sunt libere de drepturi de autor sau gratis, noi chiar avem o secțiune de imagini gratuite, dar sfătuim pe oricine să verifice sursa și să se asigure că poate folosi imaginile respective fără să plătească licență“, mai adaugă Șerban Enache, care povestește și despre cazuri în care cei care au folosit imagini în mod abuziv au fost nevoiți să plătească sume gigantice pentru drepturile de autor ale proprietarului. De exemplu, restaurantul mexican Chipotle a fost dat în judecată și i s-a cerut să plătească o sumă uriașă persoanei care susținea că imaginea a fost folosită în publicitate fără consimțământul ei.

Pentru companiile media și de design, Dreamstime pare a fi o soluție echitabilă atunci când facem o evaluare cantitativ-calitativă obiectivă. „Designerii au o paletă largă de imagini selectate de editorii noștri din care pot alege la distanță de doar un click și care acoperă aproape toate nevoile de comunicare. O imagine poate costa chiar și un dolar. În comparație cu fotografia on-demand, care presupune costuri mari din multe puncte de vedere – deplasare, studio, model, etc. – o fotografie de stoc salvează mult din bugetul de publicitate.“

Pentru cei pasionați de fotografie, Dreamstime are niște criterii generale de selecție a acestora. Un criteriu ar fi legat pe partea de legalitate, imaginea n-ar trebui să conțină „branduri, logo-uri, fiecare imagine cu modele/persoane trebuie să vină însoțită de un contract de autorizare cu fotograful. Asta dacă vorbim de imagini vândute sub licența comercială, care reprezintă majoritatea vânzărilor. Pentru că avem și licență editorială, unde acest contract de autorizare nu mai este necesar. Odată acoperită partea legală, imaginile sunt verificate și din punct de vedere al compoziției, clarității imaginii, expunerii. Și nu în ultimul rând, o imagine trebuie să aibă potențial comercial, să fie vandabilă“, mai adaugă Șerban Enache.

Fotografii care își vând licența imaginilor pot primi un comision între 25 și 60%, iar fotografii exclusivi primesc 60% din orice vânzare și bonusuri de exclusivitate. „Avem fotografi exclusivi care câștigă undeva câteva zeci de mii de dolari pe an și care pot spune că se susțin din încasările de fotografie de stoc. Vorbim de fotografi cu portofolii relativ mari sau medii, care produc imagini pentru stoc și care, prin prisma experienței acumulate, încarcă doar imagini vandabile în acest moment. Și au succes. Sumele anuale sunt chiar mai mari pentru alți fotografi. În medie, un fotograf poate câștiga câteva sute de dolari lunar. Unii câștigă peste 1.000 de dolari, alții câștigă mai puțin.“

Dreamstime are în acest moment o comunitate de aproximativ 400.000 de fotografi, din care 6.000 sunt doar din România. „Mulți dintre fotografii noștri nici măcar nu își spun fotografi, pentru că termenul de fotograf profesionist nu se mai asimilează cu ceea ce era în trecut“, conchide Șerban, care este de părere că numărul acestora este într-o continuă creștere și că bloggerii din România au ajuns să își producă singuri imaginile, iar de cele mai multe ori acestea sunt potrivite. „Tehnologia este practic la îndemâna oricui și, nu de puține ori, un instantaneu făcut de un fotograf amator s-a dovedit a fi o imagine de succes, care a generat profit considerabil pentru cel care a făcut poza“, îi îndeamnă Șerban Enache pe cei pasionați de fotografie și cărora le place această formă de exprimare, să îndrăznească să își comercializeze imaginile și să încurajeze astfel „democratizarea fotografiei“.

 

„Se spune că un fotograf este la fel de bun pe cât este și aparatul foto pe care îl are la el.“

Șerban Enache, CEO al Dreamstime

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii