, Forbes Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Evenimente |
|

Concluziile Forbes CEE Forum

Timp de două zile, Forbes CEE Forum a transformat Bucureştiul într-un hub al dezbaterilor constructive, aducând în acelaşi loc autorităţi şi specialişti din zona Europei Centrale şi de Est pentru a contura un tablou actual cât mai relevant al acestei regiuni şi pentru a profila căile de cercetare şi dezvoltare ce ar putea genera stabilitate şi prosperitate.
1897892_806508939380433_1779244892893294496_n

Organizat în opt sesiuni de discuţie, desfăşurate pe parcursul a două zile, evenimentul a reunit principalii actori de pe scena politică şi economică, alături de editori din reţeaua internaţională Forbes. Împreună au încercat să identifice oportunităţile de creştere economică din regiune, dar şi traiectul unei dezvoltări sustenabile, care să faciliteze integrarea statelor Europei Centrale şi de Est.

În deschiderea evenimentului, preşedintele României Traian Băsescu a subliniat că “Forbes CEE Forum este un eveniment important care arată că regiunea a înţeles realitatea dificilă, dar mai ales că relansarea economică nu poate fi concepută ca o relansare insulară. Regiunea, în întregul ei, trebuie să îşi valorifice potenţialul de creştere.” Şeful statului a continuat prin a sublinia care ar trebui să fie principalul motor de creştere pentru România: capacitatea de a crea locuri de muncă.

Preşedintele a mai adăugat că “România este încă echilibrată macroeconomic”, reliefând faptul că ne aflăm într-un moment crucial în care trebuie să valorificăm resursele disponibile.

 

SESIUNEA I

Succedând discursului preşedintelui, prima sesiune s-a axat pe o perspectivă de ansamblu, aducând în discuţie domeniul energetic, al transporturilor, dar şi diverse probleme ce stau la baza situaţiei regionale actuale. Citiţi în continuare cele mai importante declaraţii.

Kinga Daradics, CEO Mol România:

“Dacă ai merge pe o insulă pustie, cel mai important index pe care l-ai lua cu tine ar fi legat de piaţa transporturilor.”

“Transportatorii sunt o categorie de clienţi foarte responsabili de alegerile pe care le fac; acciza îi poate determina să alimenteze din afara ţării.”

Ion Sturza, Preşedinte Fribourg Capital, fost prim-ministru al Moldovei:

“Eu rămân foarte optimist în privinţa României. Este o oază macroeconomică de stabilitate, atractivă pentru investiţii.”

“Profesionalizarea business-ului, managementul organizaţional sau relaţia cu autorităţile locale reprezintă probleme în România.”

Corneliu Bodea, Preşedinte Centrul Român al Energiei:

“La nivelul unei ţări, o strategie trebuie să sprijine şi să îndrepte spre continuarea investiţiilor în finalizarea proiectelor de infrastructură şi creşterea eficienţei. Din păcate România se află pe ultimul loc în Europa la nivelul eficienţei producţiei, transportului şi distribuţiei şi la nivel de consumator.”

“Nu văd unde am putea să creştem consumul de energie pe termen scurt.”

Mihai Bogza, Preşedinte FIC – Consiliul Investitorilor Străini

“Nu am înţeles de ce, după un an de creştere, a fost nevoie să se majoreze presiunea fiscală pe sectorul privat. Ne temem că şi în 2015 se va majora fiscalitatea; să nu ni se ia cu două mâini ceea ce ni s-a dat cu una.”

“Semnalăm corupţia ca pe un element dăunător mediului economic. Eu sunt bucuros că au existat condamnări în cazuri de corupţie.”

Mișu Negrițoiu, Preşedinte ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară), România:

“România este o ţintă bună pentru pieţele internaţionale şi se situează foarte bine din punct de vedere istoric.”

“Investiţiile colective sunt cea mai mare realizare a pieţei româneşti. Avem performanţa şi dinamica activelor, avem fonduri din ce în ce mai accesibile.”

Radu Florescu, CEO Saatchi & Saatchi România:

“Înainte de a vorbi de infrastructură, cred că trebuie să vorbim despre mentalitate. O clasă de mijloc funcţională este motorul întregii economii.”

“Cei mai buni ambasadori pe care România îi poate avea la nivel de investiţii sunt cei care fac afaceri zi de zi.”

 

SESIUNEA II

Cea de-a doua parte a evenimentului a avut ca temă găsirea soluţiilor bazate pe investiţii şi dezvoltare prin finanţare.

Ilinca Păun, Managing Director Colliers International

“Achiziţiile de terenuri şi investiţiile au crescut în această primă jumătate de an.  Industria auto susţine creşterea economică. Există semne bune în România.”

“Producţia, lichiditatea pe piaţa rezidenţială, ajustarea aşteptărilor privind rata de profit, percepţia şi realitatea sunt puncte esenţiale pe care le iau în calcul în activitatea mea.”

Ahmed Hassan, Country Managing Partner, Deloitte România & Moldova

“Au fost momente când băncile nu priveau planurile viitoare cu rigurozitate şi acordau cu superficialitate credite.”

“Ne întoarcem la guvernanţa corporativă. Dacă nu rămânem sinceri, planurile noastre de afacere nu sunt solide.”

Levon Hampartzoumian, CEO & Chairman of the MB – UniCredit Bulbank; Preşedinte al Asociaţiei Bulgare a Băncilor

“Băncile nu creează succesul, urmează succesului.”

“Trebuie să tratăm egal investitorii străini şi locali.”

Ludwik Sobolewski, CEO, Bursa de Valori Bucureşti:

“Este o perioadă critică pentru piaţa de capital românească. Este un moment decisiv şi pentru dezvoltarea viitoare a domeniului.”

“Nu este suficient să avem companii. Dacă piaţa nu este eficientă şi nu oferă instrumente pentru utilizatorii săi, Bursa de Valori este doar un element de infrastructură.”

George Georgakopoulos, Vicepreşedinte executiv, Bancpost România:

“Europa centrală şi de est prezintă un cadru economic stabil, forţă de muncă educată, propice pentru business.”

“Băncile sunt aici ca să ajute.”

Zurab Japaridze, membru al Parlamentului din Georgia:

“Am redus numărul impozitelor, am eliminat sute de reglementări, am redus volumul birocraţiei. Am investit în infrastructură.”

“Am identificat acele situaţii în care se produce corupţia. Procesul de achiziţii publice a devenit complet transparent.”

Konstantinos Kollias, Preşedintele Camerei de Comerţ a Greciei:

“Efortul Greciei este cel mai mare înregistrat vreodată de o ţară dezvoltată.”

“Sunt convins că şi Grecia se va alătura statelor din sud-estul Europei şi va susţine creşterea şi dezvoltarea.”

 

SESIUNEA III

Panelul tehnologiei şi al inovaţiei a fost aşteptat cu interes pentru multitudinea de opţiuni orientate spre dezvoltare şi modernizare pe care le generează subiectul, nu doar la nivelul marilor companii de IT&C, dar şi la nivelul instituţiilor de stat.

Dr. Thomas H. Osburg, Director Europe Corporate Affairs Intel Corp:

“Mulţi privesc inovaţia ca pe ceva mereu nou, de impact, dar două treimi din inovaţii constau în procesele prin care se folosesc resurse deja existente.”

“Absolvenţii români au avut cele mai bune rezultate la nivel european, fiind foarte creativi şi axaţi pe inovaţie.”

Randolph Moorer, Vicepreşedinte – Software, Central & Eastern Europe, IBM:

“Ne aflăm într-o nouă era smart. Industria IT se poate reinventa o dată la câţiva ani.”

“Forţe de transformare: interacţiunea reţelelor sociale, dispozitivele mobile, datele şi Cloud computing-ul.”

Tiberiu Dobre, Director High Corporate Sales, Enterprise Business Unit, Vodafone România

“Cred cu tărie că tehnologia a fost creată pentru a ne schimba în bine vieţile.”

“Soluţiile M2M îşi pot găsi aplicabilitate în domenii precum sănătate, retail (connected cabinets), energetic (smart metering) sau fleet management.”

Kostas Loukas, CEO Microsoft România:

“Noi nu tratăm tradiţia cu lipsă de respect, ci respectăm inovaţia.”

“Vrem să ajungem lideri tehnologici şi un partener de încredere pentru viitorul României.”

Christian Von Albrichsfeld, director general Continental Automotive România

“Investim foarte mult în cercetare şi dezvoltare pentru a crea automobile sigure, inteligente.”

“Este greu să găsim angajaţi buni, de aceea se declanşează un război pentru talente.”

Mircea Tudor, antreprenor, MB Telecom, România:

“Fac parte de acea specie rară care a investit masiv în inovaţie, în zona cercetării tehnologice.”

“Avem resurse umane inepuizabile, românii sunt specialişti pe zone foarte nişate, dar ne lipseşte un mecanism de finanţare a cercetării eficient. Din păcate, în România, cercetarea este văzută doar ca un atribut academic.”

Diana Voicu, Secretar de Stat, Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale:

“Agenda digitală pentru România propune o creştere de 13% din PIB şi a numărului locurilor de muncă cu 11% până în 2020.”

“Cloud Computing, Cyber Security, Digital Literacy sau Social Media reprezintă ingrediente pentru soluţii inovative în mediul digital.”

 

VEZI AICI REZUMATUL AMPLU AL PRIMEI ZILE

 

SESIUNEA IV

În cea de-a doua zi, ambasadorii Poloniei, Olandei, Sloveniei şi Argentinei au fost invitaţi să facă o analiză regională a situaţiei economice.

E.S. Claudio Pérez Paladino, Ambasador al Argentinei în România

“Agricultura va avea un rol foarte important. Argentina şi România fac parte dintr-un grup foarte select: regiuni care au fost înzestrate cu resurse naturale extraordinare.”

“Pământul este factorul de bază. Nu este posibilă fabricarea acestei resurse şi nu este transportabilă. România deţine o suprafaţă foarte mare de teren agricol de calitate rară.”

E.S. Jadranka Šturm Kocjan, Ambasador al Sloveniei în România

“Slovenia este în mod special activă în Balcanii de Vest. Ne bazăm pe amiciţie, disponibilitate, asistenţă şi o dorinţă de contribuţie la progres.”

“Parteneriatele cu Georgia, Moldova şi Ucraina sunt realizări majore. În acelaşi timp trebuie să ne asigurăm că partenerii estici nu ezită să se apropie de Uniunii.”

E.S. Johannes Hendrik Mattheus Van Bonzel, Ambasador al Olandei în România

“Integrarea la nivelul Uniunii Europene ar trebui să ne îngrijoreze. Rapoartele privind performanţa noastră ca piaţă nu ne mulţumesc. Competitivitatea scade.”

“În România, între 30%-40% din economie nu este înregistrată. Putem să ne imaginăm câte miliarde se pierd. Reforma fiscală este una elementară.”

E.S. Marek Szczygiel, Ambasador al Poloniei în România:

“Acest deceniu este foarte important pentru Europa Centrală şi de Est din mai multe perspective. Putem culege roadele extinderii Uniunii Europene, avem rezultate vizibile ale acestor schimbări a centrului de greutate către est.”

“Consecinţele crizei economice sunt mai mari decât s-ar fi aşteptat experţii. Vedem schimbarea percepţiei publice, lipsa de încredere în proiecte, popularitatea în creştere a forţelor euro-sceptice.”

Dionysios Chionis, Profesor de Economie, Democritus Univ. of Thrace:

“Veştile bune: criza aproape s-a terminat. Veştile rele: avem multe lucruri de făcut pentru a realiza recuperarea din regiune, nesiguranţă, volatilitate, este dificil de făcut previziuni, probleme financiare şi bancare, adhocraţia, stagnarea seculară.”

“Este momentul pentru dezbaterea creşterii. Austeritatea trebuie înlocuită cu politici de dezvoltare.”

 

SESIUNEA V

Asigurarea creşterii echitabile de către antreprenori şi lideri regionali a reprezentat un subiect de discuţie intens, atrăgând atenţia audienţei prin exemplele vorbitorilor.

Cristian Nacu, Partener, Enterprise Investors:

“Antreprenorii sunt oameni extrem de pasionaţi, adevărate forţe ale naturii, trag după ei întreaga companiei şi îi imprimă comportamentul.”

“Antreprenorii adevăraţi nu ieşeau în faţă, stăteau timoraţi, îşi făceau treaba, dar nevoile lor sunt nevoile comunităţii. Am încercat să susţinem vocea antreprenorilor.”

Christo Popov, Fondator & CEO, FastTrack, Rockefeller Habits:

“Avem tendinţa să tratăm antreprenorii eronat. Antreprenoriatul înseamnă găsirea problemelor ce pot fi rezolvate şi curajul de a accepta că suntem potriviţi pentru soluţionarea lor.”

“Dar care sunt factorii succesului: ideile sunt un mit, execuţia contează; finanţarea este un alt mit; economia înfloritoare este o prostie, criza este un moment oportun de a te remarca.”

Doina Cepalis, General Manager, Te-Rox Prod:

“Antreprenorii reprezintă forţa care mişcă lumea.”

“Am reuşit crearea unei comunităţi, fără ierarhii, în care comunicăm fără bariere.”

Fritz Mostboeck, Head of Group Reasearch, Erste Group Bank

“Încă ne mai confruntăm cu o criză a datoriilor și a încrederii. Apoi sunt și conflictele regionale, din cauza cărora putem să vorbim doar de creșteri moderate. ”

“Aspecte pentru a porni o afacere: finanţare, modelul de afaceri şi parteneri de încredere.”

 

SESIUNEA VI

Noua tipologie de consumator a reprezentat un subiect care a generat multe comentarii, participanţii sesiunii ajungând la concluzia că în lumea contemporană, consumatorul este cel care dictează în ce direcţie se îndreaptă brandurile.

Mihai Bârsan, Vicepreședinte Marketing, URSUS Breweries:

“Mă întreb dacă noul consumator este o sursă de creştere în România. Datele demografice o infirmă.”

“Totuşi, tinerii reprezintă un element esenţial în adoptarea noilor tendinţe.”

Georgios Argentopoulos, CEO, Băneasa Development:

“Noul consumator face parte din Generaţia C (conectat).”

“Consumatorii nu se duc la magazin înainte de a-şi face temele, fac research online şi îşi împărtăşesc experienţele.”

Julien Ducarroz, Chief Commercial Officer B2C Orange România:

“Nativii digitali vor să folosească internetul oriunde. Oamenii au nevoie să fie mereu conectaţi.”

“Ne propunem crearea unei legături între generaţii, dar folosim abordări diferite.”

Daniel Boaje, CEO, McDonald’s România:

“Cele patru categorii de consumatori, în viziunea noastră sunt: adolescenţii, tinerii adulţi, adulţii care lucrează şi familiile.”

“Trebuie să le confirmăm clienţilor că îşi pot permite şi că au de unde alege. Le facem vizita accesibilă.”

Alexandru Vlad, Director Executiv, Selgros:

“Orice maşină germană are cel puţin un component din Braşov.”

“Cei care oferă produse şi servicii, trebuie să ofere şi emoţii pentru a fi câştigătorii secolului XI.”

 

SESIUNEA VII

Agricultura, energia şi resursele naturale au fost subiectul unei discuţii ample, care a scos în evidenţă diversitatea resurselor pe care le are România.

Camelia Șucu, Antreprenor, Piaţa de Gros, Class Living:

“Am considerat un lucru normal să investesc în aceeaşi ţară în care am câştigat.”

“Există o imensă cerere pentru produse agricole bio. Trebuie lucrat pe această nişă.”

Lucian Buzdugan, CEO, Agricost Insula Mare a Brăilei:

“Am putea compara economia din România cu un avion care are nevoie de mai multe motoare.”

“Stadiul actual este caracterizat de non-performanţă.”

Eugen Diaconu, Field Operation Lead Monsanto România:

“Vom fi nevoiţi să producem mai mult, cu mai puţin.”

“Îmbunătăţirea vieţii din spaţiul rural este călăuza Uniunii Europene în ceea ce priveşte agricultura durabilă.”

Ileana Bălţatu, Downstream Executive Director, NIS GazProm

“În privinţa automobilelor electrice, acţiunea nu este la nivelul declaraţiilor. Există şi probleme de autonomie.”

“Am considerat că venirea pe piaţă cu o propunere premium va reuşi să ne diferenţieze de ceilalţi jucători de pe piaţă.”

Daniela Lulache, CEO, Nuclearelectrica:

“Sunt câteva linii directoare ce trebuie urmate: reducerea dependeţelor, dezvoltarea resurselor indigene sau reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.”

“România are avantajul unui mix energetic destul de echilibrat, a unei mari diversităţi de resurse.”

 

SESIUNEA VIII

Evenimentul s-a încheiat, nu întâmplător, cu o perspectivă optimistă care a pus sub lupă miracolul turcesc sau o discuţie despre cum a reuşit economia Turciei să crească exponenţial în ultimii ani.

Tolga Banyocu, Strategic Planning Director, Garanti Bank:

“Una dintre cele mai importante acţiuni: Abordarea Istanbul. Datoriile au fost restructurate de către Guvern.”

“Avem un sector bancar foarte bun, unul dintre cele mai solide părţi ale economiei turceşti.”

Ömer Tetik, CEO, Banca Transilvania:

“Nu numai că muncim, dar suntem şi foarte buni comercianţi.”

“Cred că lipseşte un plan de dezvoltare a ţării în România. Trebuie să generăm un habitat mai prietenos şi pentru investitorul local, nu doar cel străin.”

Ömer Süsli, Proprietar, Praktiker România:

“Turcia nu are resursele României, dar are spirit proactiv. Ne place să muncim.”

“Exporturile noastre se referă la muncă umană, de aceea au o valoare foarte mare pentru noi.”

 

VEZI AICI REZUMATUL AMPLU AL CELEI DE-A DOUA ZILE

 


Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

Comentarii

Nu există comentarii