Cautare




, Contributor

Tech |
|

Alibaba și cei 17 prieteni

Dacă Jeff Bezos își are Amazonul ca fluviu inspirațional, Jack Ma își are fluviul Yangtze, cel mai mare ca lungime din Asia. Expansiunea gigantului asiatic Alibaba a fost, cu toate acestea, anevoioasă. Cine este fondatorul uneia dintre cele mai mari platforme online de retail din lume și cum a ajuns în fruntea acesteia?
042 meeting point jack ma 1999

Alibaba spune povestea celui care a creat piața de e-commerce pe tărâmul asiatic. Jack Ma, pe numele real Ma Yun, este fondator și președinte al Alibaba, ocupantul locului 23 în topul celor mai bogati oameni ai planetei, realizat de Forbes. Până în primăvara anului 2017, veniturile sale au ajuns la 28,3 miliarde de dolari. Însă până la conglomeratul global al comerțului electronic a fost cale lungă.

Jack Ma s-a născut în 1964, în Hangzhou, un oraș din sud-estul Chinei, în timpul dictaturii comuniste. Dificultățile financiare din familia numeroasă în care a trăit i-au creat o copilărie cu multe lipsuri.

Cu toate acestea, după vizita din 1972 a președintelui american Richard Nixon, s-a intensificat tot mai mult valorificarea potențialul turistic al regiunii în care acesta locuia. Contextul istoric favorabil în care China încerca o ușoară apropiere de Occident i-a permis lui Ma să se angajeze ca ghid turistic la cel mai mare hotel din zonă, în schimbul unor lecții de limbă engleză, pentru care dezvoltase o pasiune încă de la vârste fragede. Tot în acea perioadă a primit și numele „Jack“, de la un turist american cu care se împrietenise.

Într-un stat totalitar, în care posibilitatea de avansare în carieră era nulă fără terminarea cursurilor unei facultăți, Ma a aplicat de zece ori la prestigioasa Universitate Harvard, însă fără succes. În cele din urmă, a fost acceptat la Institutul Pedagogic din Hangzhou.

Parcursul eșecurilor îndurate de cel care avea să devină ulterior cel mai bogat chinez nu părea să ia sfârșit. Diploma obținută nu l-a ajutat prea mult în încercarea de a obține un loc de muncă. Tânărul a aplicat la peste 30 de job-uri, printre care și la celebrul lanț de restaurante KFC, unde s-a întâmplat să fie singurul candidat respins, din cei 24 de aplicanți. A reușit în cele din urmă să se angajeze ca profesor de limba engleză la un colegiu din oraș, în urma căruia își câștiga existența cu greutate, încasând un venit lunar de 10-15 dolari.

Drumul vieții avea să i se schimbe definitiv în 1995, în urma unei călătorii în Seattle, unde avea să cunoască pentru prima dată ceea ce lumea numea „World Wide Web“. La o simplă tastare a cuvântului „bere“ în motorul de căutare, a sesizat cu uimire că niciun rezultat nu avea corespondent în China. Când s-a întors pe meleagurile natale a hotărât să schimbe acest lucru, mai întâi printr-un website denumit „China Pages“, iar ulterior prin Alibaba.

Anul 1999 marchează înființarea Alibaba Group, un serviciu care avea să ajute micile întreprinderi din China să utilizeze internetul pentru a se conecta la pieţele din întreaga lume. Proiectul a fost demarat împreună cu un grup de 17 prieteni, care se întâlneau într-o garsonieră de-a lui Ma. Primii ani ai business-ului nu au fost profitabili din cauza dificultăților întâmpinate în efectuarea plăților. Antreprenorul s-a lovit de rigiditatea și neîncrederea băncilor care nu doreau să colaboreze cu el, pe motiv că firma nu căpătase încă suficientă notorietate. Creativitatea liderului asiatic l-a sprijinit în înființarea unui sistem propriu de plăți electronice numit „Alipay“, ce permitea realizarea de tranzacţii în diverse monede, între comercianții şi cumpărătorii internaţionali.

În 2005, Yahoo a corespuns nevoilor de finanțare ale Alibaba și a investit un miliard de dolari în schimbul a 40% din acțiunile companiei. Ajutorul a venit ca urmare al încercărilor nenumărate ale companiei de a depăși cel mai mare competitor de pe piața chinezească – eBay. De asemenea, achiziția a constituit un pas uriaș și pentru Yahoo, odată ce pachetul de acțiuni pe care îl cumpărase valora peste 10 miliarde de dolari, după listarea pe Bursa de la New York, din 2014.

Grupul controlează în prezent și AliExpress, unul din cele mai utilizate servicii de retail online, un fel de rai al comerțului asiatic și nu numai.

În ceea ce privește concurența, Jack Ma este de părere că „dacă cei de la eBay sunt rechinii din ocean, noi suntem crocodilii din râul Yangtze“. Dacă ar fi să atribuim un înțeles în plan simbolic, crocodilul reprezintă o resursă infinită de regenerare, semnificație ce poate fi atribuită și conducătorului Alibaba.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii